Lånecykelsystem Stockholm eBikes resa i Stockholm har varit kantad av problem: Cyklarna och stationerna har varit för få, batterierna har inte laddats som de ska och appen har inte gått att lita på konstaterar trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Ett ännu större bekymmer för både staden och för de som cyklat har varit att cyklarna varit av dålig kvalitet och gått sönder på sätt som ibland inneburit fara för livet.
– Från stadens sida har vi visat ett enormt tålamod med det här bolaget. Vi har också gjort allt vi kan för att hjälpa till att hantera de brister som framkommit, inom de ramar som avtalet tillåter. Nu ser vi dessvärre inget annat alternativ än att häva avtalet, säger Lars Strömgren
Letar efter en ersättare
Att Stockholm ska ha ett hyrcykelsystem är en dock uttalad ambition hos Miljöpartiet i Stockholm.
– Vi undersöker just nu vilka möjliga alternativ som ligger framför oss och vilka lärdomar vi behöver dra av den här upphandlingen, säger Lars Strömgren.
Lånecykelsystemet upphandlades 2019 men det dröjde till 2022 innan cyklarna hamnade på gatan, vilket bland annat berodde på att upphandlingen överklagades.
När ett nytt system kan vara på plats är för tidigt att svara på, menar Lars Strömgren.
– Om det är möjligt vill vi förstås minska risken för en lika utdragen process.
Vad händer med de som redan köpt tjänsten? Får de pengarna tillbaka?
– Jag utgår från att bolaget kommer att kompensera alla de stockholmare som har betalat för ett lånecykelsystem som inte går att använda.
En fråga för jurister
Henric Hedenqvist på Inurban mobility, som skött elcyklarna i Stockholm säger till Mitt i att ärendet nu ligger hos deras jurister som ska driva frågan framåt.
– Och reder ut vad det innebär för vår verksamhet.