De flesta av niorna i Haninge har möjlighet att börja gymnasiet, men inte alla. Och antalet som går ut med fullständiga betyg skiljer sig mellan skolorna.
På Haga/Lyckebyskolan klarade 92 procent av eleverna kraven till yrkesprogram på gymnasiet, och 87 procent till högskoleförberedande program som ekonomi och samhällsvetenskap. Men på Brandbergsskolan var siffran 65 för yrkesprogrammen och till högskoleförberedande program ännu lägre, bara 48 procent.
– Det är en fantastisk skola att jobba på men den har stora utmaningar, säger rektorn Krister Tegnestrand.
Brandbergsskolan ligger i ett socioekonomiskt utsatt område, vilket är en av förklaringarna till de låga resultaten. 86 procent av eleverna har ett annat modersmål än svenska och dessutom stora grupper av elever med särskilda utmaningar.
Dessutom är Brandbergsskolan en av de skolor i kommunen som tar emot flest nyanlända.
Krister Tegnestrand är rektor på Brandbergsskolan.
Anna Ludvigsson
Sedan Krister Tegnestrand började i början av förra året har han bland annat anställt tre speciallärare. De satsar även på svenska i alla ämnen samt läsning.
– Framåt ser jag en ljusare framtid där det finns möjligheter att ge alla barn vad de behöver och vi har tagit stora steg framåt.
Målet är hundra procent
Under året har kommunen börjat med tidiga insatser för att barnen i alla skolor ska ha tillräckliga kunskaper med sig redan från start.
– Vi vill ha mycket högre resultat än i dag, självklart är målet att det ska vara hundra procent. Vi ska genomföra insatser för alla åldrar men det kan ta tid att se resultat, säger Jenny Hyenstrand, biträdande verksamhetschef för grundskolan.
För några av skolorna har resultaten försämrats sedan förra året. Störst förändring har Vendelsömalmsskolan, där 67 procent av eleverna klarade kraven till högskoleförberedande program i år jämfört med 88 procent förra året.
Jenny Hyenstrand, biträdande verksamhetschef för grundskolorna i Haninge.
Lena Kangevik
Försämringen gäller även antalet elever som klarar kraven för att börja yrkesprogrammen, där det har sjunkit från 91 till 74 procent.
Enligt Kristin Olsson, rektor på skolan, ligger förklaringen dels i att förra årets siffror var mycket höga.
– Vi är mycket nöjda med årets resultat också, även om det var lite lägre. Vi hade många elever som förbättrade sina resultat och nådde långt.
Fokus på högre resultat
I dag har elever möjlighet att byta skola och när skolan får nytillkomna elever i årskurs åtta eller nio har de kortare tid att hinna utveckla deras kunskaper.
– Börjar man här i årskurs sju har lärarna större möjlighet att förbättra resultaten. Men vi arbetar för att varje enskild individ skall utvecklas med sin fulla potential så långt det är möjligt.
Enligt Jenny Hyenstrand är det högsta prioritet att höja resultaten på skolorna.
– Vi har satt blåslampan på det här. Det är tydligt, både från förvaltningen och från politiken, att det här är fokus tillsammans med tryggheten.