Husen är fördelade runt fem gårdar. De som bor på Lingonvägen parkerar bilen utanför men sopbilarna kör in på vägslingan för att hämta sopor ur tunnorna som står uppställda vid tomtgränsen. Mitt på gården ligger barnens lekplatser.
I februari gick entreprenören PreZero skyddsrond här med sitt huvudskyddsombud.
– Vi har identifierat stället som problematiskt, säger företagets pressansvarige Lars Lindvall. Vintertid är det svårt att komma fram och lekplatserna gör det obehagligt för förarna att köra in. Det saknas också ordentliga vändmöjligheter, så det är inte lämpligt. Och redan innan vi tog över hade Ragn-Sells sett problemet.
Stora fordon
Fordonen är stora, 18 ton tunga och sikten dålig från förarsätet även om nyare modeller är bättre. De måste köra tätt intill bostädernas entrédörrar för att ta sig fram, vilket blir svårare på vintern. Det händer att lastbilarna skadar staket och brevlådor.
Arbetsmiljöverket kräver att vägslingan på gårdarna ska vara minst 3,5 meter breda för att de ska komma fram. Det är de inte på Lingonvägen. Beri Fajic, renhållningsansvarig, tippar att de är runt tre meter.
– En bil är 2,70 bred. Du behöver kunna öppna dörren och på vintern blir vägarna ännu smalare. Det är inte hållbart. Vi får se var vi hamnar men vi kan inte fortsätta köra in i ett område där både tidigare och nuvarande entreprenör påtalat risker.
Jättetunnor på fem ställen
Kommunen, PreZero och samfälligheten har haft diskussioner om hur problemet ska lösas. Både kommunen och entreprenören vill ha fem uppställningsytor med plats för sopbilarna att köra in. Där ska det stå större sopkärl på 660 liter, dit de boende kan gå och slänga sina sopor.
– Det är klart att vi gärna vill behålla våra hämtningar på gårdarna. Men de börjar gå hårt åt alla samfälligheter här i Vallentuna nu, säger Johan Hägg.
Han är inte helt förtjust i att de vanliga soptunnorna ska bytas ut mot stora och gemensamma.
Dialog
– Du kan få problem med att det dumpas sopor och man kan få råttinvasion. Samtidigt köper vi att det är svårt att köra in med sopbilen.
Samfälligheten har gjort i ordning tre ytor men två återstår. De ligger på prickad mark utanför samfälligheten. Bygglovsansökan är inskickad.
På PreZero tycker Lars Lindvall att dialogen med samfälligheten har gått bra.
Hämtstopp
– Vi har sett på olika lösningsförslag och det vi tagit fram kommer att bli billigare för dem. I januari blir det hämtning på ett nytt hämtningsställe, där man lägger sina sopor i större kärl. Det är en väldigt vanligt förekommande lösning som jag själv har där jag bor. Det fungerar bra, säger han.
Om de sista platserna inte är klara innan nyår kan PreZeros huvudskyddsombud besluta om hämtstopp på Lingonvägen. Kommunen kan då koppla in Arbetsmiljöverket som antingen upphäver skyddsstoppet eller förbjuder entreprenören att köra inne i området
Fler står på tur
– Vi har som utgångspunkt att de ska hitta mark inom den egna föreningen. Om de sedan inte vill upplåta en eller två parkeringsplatser är en helt annan fråga. Men ser vi ingen förbättring i det här fallet, kommer vi att hamna i ett läge där hämtningen helt enkelt stoppas, säger Beri Fajic som tror att de större sopkärlen kommer att bli uppskattade i längden.
– I framtiden kommer de boende få sortera och kasta förpackningar vid bostaden i stället för att gå till återvinningen. Då blir det flera tunnor vid varje hushåll.
På lång sikt blir husen på Lingonvägen inte de enda som påverkas.
– Vi har ett pågående projekt med runt hundra identifierade vägar där vi ser svårigheter med sophämtningen och där det saknas vändplan, säger Beri Fajic.