I början av november skickade regeringen ett brev till statligt ägda Swedavia, som äger och driver tio flygplatser i Sverige, med frågor om Bromma flygplats.

En av anledningarna är att det största flygbolaget på Bromma, BRA, från årsskiftet har lämnat flygplatsen.

I början av december kom Swedavias svar.

Svaret, som Swedavia kallar en promemoria, och är stämplat "Sekretess: Konfidentiell", har Swedavias brevhuvud men av brevet framgår inte vilken person som har lämnat svaren.

I den halvt anonyma promemorian skriver Swedavia att det efter årsskiftet inte är affärsmässigt motiverat att driva Bromma, "vare sig för affärsflyg, allmänflyg eller samhällsviktig flyg."

För att klara ekonomin på flygplatsen under 2025, kommer enligt promemorian pengar att behöva tas från andra flygplatser i landet, den verksamhet som blir kvar på Bromma kommer inte att finansiera sig självt.

BRA flög i väg

En av orsakerna till den bistra ekonomiska verkligheten är att flygbolaget BRA lämnade Bromma vid årsskiftet.

"Som en följd av detta avtal kommer Bromma flygplats från och med årsskiftet att förlora merparten av den linjetrafik som tidigare funnits där."

BRA:s linjetrafik har enligt promemorian utgjort mer än 90 procent av all linjetrafik på flygplatsen. Även ett annat flygbolag, Finnair, kommer från årsskiftet sluta flyga på Bromma, enligt promemorian.

Västflyg, ett tredje flygbolag med linjetrafik på Bromma, har enligt promemorian meddelat att de vill vara kvar på Bromma.

I promemorian konstaterar Swedavia att man har gjort skyndsamma åtgärder, som att ground handling, lastning och lossning av bagage, från årsskiftet har upphört i egen regi, likaså att 90 personer varslats om uppsägning, åtgärder som Mitt i tidigare skrivit om.

Trots åtgärderna bedömer Swedavia att Bromma flygplats inte kommer att bära sig ekonomiskt, pengar kommer att behöva tas från andra flygplatser som Swedavia driver:

"Övriga flygplatser kommer vara med och finansiera ett Bromma som till stor del saknar trafik", skriver Swedavia, och fortsätter "att en sådan finansieringslösning inte är affärsmässigt hållbar".

Bolagets prognos är att marknden för inrikesflyg inte kommer att växa särskilt mycket och Brommas kortare start-och landningsbana gör att flygplatsen inte kan ta emot utrikesflyg i större omfattning.

Swedavia anser att i stället är det bättre att samla inrikesflyget på Arlanda.

Tror inte på elflygsnav

Enligt promemorian är det inte realistiskt att tro att Bromma kan bli ett utvecklingsnav för fossilfritt flyg, anledningen är att Stockholms stad har sagt upp markavtalet för flygplatsen från 2038.

På Bromma flygplats finns enligt promemorian även ett antal flygaktörer som bedriver olika typer av flyguppdrag, allt från affärsflyg till samhällsviktigt flyg, som sjukvårdstransporter. Dessa aktörer har inte sagt något om en förändring, enligt Swedavias promemoria.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), sade i oktober till Mitt i att det är för tidigt att dra slutsatser om Bromma flygplats framtid och att flygplatsen är "av betydelse" för samhällsviktigt flyg och ur beredskapssynpunkt.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), sade i oktober till Mitt i att det är för tidigt att dra slutsatser om Bromma flygplats framtid och att flygplatsen är "av betydelse" för samhällsviktigt flyg och ur beredskapssynpunkt.

Kristian Pohl/Regeringskansliet

Mitt i har sökt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). När tidningen i oktober tidigare ställde frågor till honom, svarade han via mejl att regeringen följer utvecklingen kring Bromma flygplats men att det var för tidigt att "dra någon slutsats om eventuella konsekvenser":

"Jag kan konstatera att Bromma är av betydelse för det samhällsviktiga flyget, exempelvis ambulansflyget, och har en betydelse ur beredskapssynpunkt. Det är viktigt att ha med det i den analys som ska göras."

Mitt har sökt även Swedavia vars presstjänst hänvisar till promemorian.