När elsparkcyklarna kom till Sundbyberg fungerade det ganska väl, tycker Martin Solberg (MP), ordförande i stadsmiljö- och trafiknämnden:

– Sedan har vi sett den gångna sommaren med viss oro att situationen kanske börjar bli lite sämre.

Som Mitt i tidigare har rapporterat har elsparkcyklar samlats på hög här och där i stadsdelen Storskogen, på såväl trottoarer och gräsmattor som utanför entréer till hyreshus.

Problemen har inte varit begränsade dit, menar Martin Solberg.

– När jag har rört mig i stan har jag sett att det har varit lite för mycket oordning på många platser.

Hur har det blivit så?

– Det är en fråga vi behöver kolla närmare på, kanske också i en tydligare dialog med företagen som ställer ut detta.

Inför nya taxor

Genom samtal hoppas Solberg även att bolagen ska bli mer måttliga i hur många fordon de ställer ut på varje enskild plats. Men att tala dem till rätta räcker inte.

Därför införs även flera nya regler, bland annat för att motverka överetablering.

I dagarna beslöt politikerna att höja taxan för att ställa ut elsparkcyklar på stan, från cirka 60 till cirka 130 kronor per månad och elsparkcykel.

– Då ligger vi ganska bra i takt med andra kommuner, säger Martin Solberg.

Martin Solberg (MP) tror att hotet om bortforsling kan motverka felparkeringar. "Det är ett starkt ekonomiskt incitament för bolagen att se till att deras sparkcyklar bara står på platser där de får stå", säger han.

Martin Solberg (MP) tror att hotet om bortforsling kan motverka felparkeringar. "Det är ett starkt ekonomiskt incitament för bolagen att se till att deras sparkcyklar bara står på platser där de får stå", säger han.

Alexander Kuronen

Staden inför också en ny avgift som ska sätta stopp för felparkeringar.

Kan forslas bort

Hos grannen Solna började kommunen forsla bort fordonen 2020. Ett liknande system ska nu börja användas i Sundbyberg, där staden kan köra iväg en elsparkcykel som står olämpligt.

– Och så är det upp till Voi eller Lime eller någon annan att hämta ut den mot en avgift om runt 1 400 kronor, säger Solberg.

Varför inför Sundbyberg den här lösningen först nu?

– Vi var tidiga med parkeringsrutor, det flöt på ganska bra. Nu, i takt med att vi har sett att problemen har vuxit, vill vi också snabbt agera på det.

I och med att vintern är på väg stundar en lågsäsong för elsparkcyklar. Därefter, till säsongen 2025, kommer stadens nya verktyg att vara på plats.

– Då tror jag också att det kommer att se bättre ut på stan, säger Martin Solberg.