Eftermiddag i Hökarängen. På Mini Outlet letar Helena Stolt Ouchterlony vantar till dottern Sonja.

– Det är ett väldigt trevligt centrum. Det finns lite av varje. Som småbarnsförälder känns det lyxigt med den här och barnboksaffären. Men jag kan sakna en vanlig pub, säger hon.

Med sina fik och småbutiker klarade sig Hökarängens centrum bra när covid-19 slog till.

– Under pandemin var läget ändå rättså stabilt. Vi kände starkt stöd från våra kunder. Många arbetade hemifrån och vi fick nya kunder som annars inte hann komma förbi butiken. Vi hade ett rekordår i fjol, säger Gudrun Werlin som driver Mini Outlet.

Nu märker hon en klar nedgång i försäljningen. Hon är inte ensam. Alla företagare Mitt i pratar med säger att omsättningen minskat efter sommaren. Höga räntor och inflation väcker oro.

– Man märker av att det är färre kunder. Stamgäster som förut kom varje dag kommer två-tre gånger i veckan. Det var till och med bättre under covid. Då hade folk inte så mycket utgifter, säger Sevim Balci som driver Café Hökis.

Minskade öppettider

Höjda inköpspriser på varor som räkor, kaffe och bröd har tvingat caféet att höja sina egna priser.

– Först tog vid 25 kronor för en kaffe, sen höjde vi till 28 och nu till 30. Kunderna har förståelse men det finns en gräns.

Caféet har nu stängt på fredagar. Även restaurang Kollektivet, som startade under pandemin, har minskat öppettiderna.

”Vi slutade med luncher måndag-torsdag för att det inte fanns underlag”, skriver krögaren Stefan Eriksson i ett mejl till Mitt i.

Tankarna går till Hökarängen för 10-15 år sedan. Då hade fastighetsägaren Stockholmshem svårt att fylla lokalerna med verksamheter som bar sig.

Lösningen blev en ambitiös satsning från det kommunala bostadsbolaget: projektet Hållbara Hökarängen, som pågick 2011-2015. Det hölls evenemang och festivaler. Retroskyltar i neon gav centrum ett estetiskt lyft. Nya småföretag lockades att flytta in.

– Det fanns en magnetism i Hökarängen, en attraktionskraft. Vi kom många till en plats som fått en nystart i och med Hållbara Hökarängens framgång, säger Jenny G Ericson på Växterian, ordförande i Hökarängens företagarförening.

Saknar engagemang från hyresvärden

Hon berättar om samverkansmöten där lokala aktörer planerade för framtiden tillsammans. Spindeln i nätet var Stockholmshem, även efter att Hållbara Hökarängen avslutats.

Vintern 2022 har samverkan kommit av sig. Företagen har svårt att få kontakt och förståelse från den tidigare så engagerade hyresvärden. Jenny G Ericson säger att de generellt hänvisas till Stockholmshems kundtjänst när de vill något.

https://www.mitti.se/nyheter/vi-varnar-verkligen-om-hokarangen/repvkn!kBR1IDLYHXZUlT4t5WBvIA/

Ingen julmarknad

Tanken på en traditionell julmarknad har skrotats. Företagen anser sig inte ha resurser att ordna den på egen hand. Det blir skyltsöndag på första advent i stället.

Företagarföreningen filar nu på en skrivelse till Stockholmshem, med frågor om bolagets framtidsplaner för Hökarängen.

– Ska vi bara vara en mysig plats som folk från stadsdelen kommer till på helgen eller ett levande centrum som folk kommer ihåg att besöka även vardagar, undrar Jenny G Ericson och fortsätter:

– Hökarängen är inget självklart handelscentrum. Vi ligger längs Örbyleden mellan handelsplatsen, med Willys och Plantagen, och Farsta centrum. Vi behöver hjälp för att folk ska hitta hit. Vi företag kan inte ensamma dra den attraktionskraften.

Jämfört med hyresvärdar i andra centrum har Stockholmshem gjort mycket i Hökis. Är ni bortskämda?

– Det är möjligt. Men vi startade våra verksamheter i ett centrum som drevs av engagemang från många håll. Ska företagen vara kvar måste man hålla det rullande. Det behövs samverkan och framtidsvisioner från oss alla; stadsdel, fastighetsbolag, företag och föreningar tillsammans.

Gudrun Werlin på Mini Outlet håller med:

– Hökarängen är ett gott exempel som de gärna visar upp, men det måste upprätthållas. Vi känner oss lite bortglömda av Stockholmshem.