Det är fredag förmiddag, och i korridorerna på Fryshusets grundskola i Husby börjar helgstämningen märkas bland eleverna.
Det skrattas, pratas, i ett hörn står ett par tjejer och dansar.
När rektor Christer Vestergren passerar hälsar de flesta glatt, byter några ord.
– Det är en väldigt familjärt här, man vet att alla lärare verkligen bryr sig om en och vill ens bästa. Lärarna har blivit ens förebilder, säger Abdulhadi Chiming, som går i 9C.
Abdulhadi Chiming och Chashman Ijaz i 9c tycker mycket om sin skola: "Det är en så fin stämning och man får lära känna så många som kommer från olika delar av världen, ta del av olika religioner, tankesätt och kulturer – det är en stor fördel att ha med sig vidare i livet", säger Chashman.
Malin Lövkvist
Mer rättssäkert
För ungefär två år sedan införde skolledningen ett tvålärarsystem på skolan. Nu är det i de flesta ämnen alltid två lärare som planerar för lektionerna, genomför undervisningen och sedan bedömer eleverna och rättar prov tillsammans.
– Det är en fantastisk satsning och jag är tacksam över att få leda en skola som gör på det här sättet. Det har väldigt positiva effekter. På många skolor i landet tvingas man sortera bort och banta organisationen just nu, men inte här, här är det tvärt om, säger Christer Vestergren.
Camilla Lundberg, ämneslärare i svenska och svenska som andraspråk, började arbeta på skolan efter terminsstart nu i augusti, och upplever stora fördelar med systemet.
– Jag märker redan att det är en otrolig styrka och bidrar till att höja måluppfyllelsen för eleverna. Det blir mer effektivt, man kan alltid ha en dialog med en annan person, det är alltid fyra ögon som tittar i stället för två, säger hon.
– Det blir mer rättssäkert när det kommer till bedömning, tillägger Christer Vestergren.
Rektor Christer Vestergren och läraren Camilla Lundberg ser båda stora fördelar med tvålärarsystemet, både när det kommer till resultat, elevrelationer, tryggheten på skolan och arbetsklimatet.
Malin Lövkvist
Bättre arbetsro
Även de elever som Mitt i får träffa är nöjda. Det blir bättre arbetsro i klassrummen, det går snabbare att få hjälp och man skapar en bättre relation till lärarna, tycker de.
– Jag har märkt stor skillnad sedan innan, då det kunde vara riktigt stökigt. Nu är det lugnare på lektionerna och vi lär oss bättre. Man behöver aldrig vänta särskilt länge på hjälp, det känns viktigt, särskilt nu när vi snart ska vidare till gymnasiet, säger Chashman Ijaz, som också går i 9C.
Abdulhadi Chiming instämmer.
– Och så märker man stor skillnad i att det är två hjärnor som tänker i stället för en – alla människor är ju olika individer och inte heller lärare har alltid samma synvinkel. Du får ofta lite olika resonemang vilket öppnar för fler tankebanor, och det är väldigt utvecklande och viktigt tycker jag, säger han.
Snart är det dags för Chashman Ijaz och Abdulhadi Chiming att välja gymnasium.
Malin Lövkvist
Alltid fler än en i Järva
Att ha just två lärare i varje klass var ett av Socialdemokraternas i stadens vallöften 2022.
Samtidigt visar Skolverkets senaste personalstatistik att Stockholmsregionen har landets lägsta lärartäthet, med i snitt 13,2 elever per lärare. Det kan jämföras med 12,0 elever per lärare i riket som helhet.
Järvas skolor går dock generellt emot trenden.
Eftersom området klassas som socioekonomiskt svagare får skolorna här extra pengar tilldelade sig, i ett stöd som syftar till att jämna ut skillnader och ge alla skolor lika goda chanser att uppnå bra resultat.
I tider där många skolor fått skära ner menar Fredrik Boström, grundskolechef i Järva, att man kunnat hålla en bra lärartäthet på skolorna.
– I regel är det i princip alltid fler än en lärare i klassrummen i Järva under lektionstid. Till skillnad från hur det är i innerstaden har vi nästan ingen situation med bara en lärare här. Vi har gjort en förbättring av våra resultat över tid i Järva, och det är framför allt för att vi haft fokus på undervisning och undervisningskvalitet, säger han.
Fredrik Boström, grundskolechef i Järva.
Pelle Mårtenson
Inte alltid bäst med två
Det är upp till varje rektor att organisera sig på det sätt hen tycker möter skolans behov bäst, och det är inte alltid att just ett tvålärarsystem bedöms vara det bästa, understryker Fredrik Boström.
– Skolorna har olika förutsättningar och utmaningar. Många har valt att fokusera på flerlärarsystem, ofta med tre lärare på två klasser. Jag ser många fördelar med det. Man kan dela upp sig i olika konstellationer, och det blir inte lika sårbart om en blir sjuk eller slutar. Jag tycker inte man ska stirra sig blind på att ha just ett tvålärarsystem.
Bättre relationer
Tillbaka på Fryshusets grundskola är det snart dags för lunch. Även under rasterna har arbetssättet med två lärare satt sina spår, enligt Camilla Lundberg.
– Det har ju blivit en helt annan möjlighet att skapa relationer till eleverna. Man hinner prata. Det spiller över på övrig tid också, det blir en bättre miljö även utanför klassrummet, säger hon.
Chashman Ijaz nickar.
– I den här åldern är det så viktigt att känna sig trygg – känna att jag kan prata med någon, att någon finns där för en, och det gör det verkligen här, säger hon.