Stockholms stad vill knyta ihop innerstaden och ytterstaden med fyra planerade cykelstråk. För att underlätta för cyklister att navigera längs dessa stråk, är nästa steg att utveckla en enhetlig vägvisning med tydlig gestaltning.
Liksom tunnelbanans välkända färgkodade linjer, vill man skapa ett lika enkelt system för cyklisterna. Tanken är att skylta längs stråken med namn eller nummer och markera dem med färger i asfalten.
– På samma sätt som man orienterar sig nere i tunnelbanan vill vi skapa ett liknande nät för våra prioriterade cykelstråk, säger Lars Strömgren (MP), trafiknämndens ordförande.
– Cyklar man på gröna linjen så vet man att man är påväg hem.
En mittpunkt
De fyra stråken som har valts ut är Tegelbacken-Farsta, Tegelbacken-Hässelby, Tegelbacken-Hagastaden samt Rålambshovsparken-Skärholmen.
– Lite som att alla tunnelbanor går till T-centralen, så är Tegelbacken mittpunkten i det här.
Visionsbild över cykelstråket vid Rålambshovsparken.
Stockholms stad
Längst ut trafikeras stråken av mellan 500 till 1 000 cyklister per dygn och siffran stiger ju närmare innerstaden man kommer, där stråken trafikeras av uppemot 20 000 cyklister per dygn.
– Det handlar om att skapa en bättre standard för de befintliga cyklisterna men också att skapa en orienterbarhet som kan locka nya cyklister.
Börjar nästa år
Detta är en del av stadens ambition att bli en av Europas främsta cykelstäder, med målet att nå en andel på 25 procent cykelresor år 2040.
Hässelbystråket blir först ut att förses med skyltar och färgmarkeringar under 2025. Planen är därefter att successivt utöka antalet cykelstråk.