Flygbolaget BRA flyttar från Bromma flygplats för att i stället flyga för SAS från Arlanda. Det meddelade bolaget 17 september och snabbt kom det reaktioner från Mitt i:s läsare. Upprörda röster höjdes över att det blir längre restid och att det blir svårare att flygpendla.

Men för många Tyresöbor kom beskedet som en lättnad.

"Hoppas det genererar färre inflygningar över Tyresö också!", skrev Tyresöbon Kaijsa Keusch i en kommentar.

Flera av BRA:s inrikesflyg, vilket är en klar majoritet av flygen som trafikerar Bromma flygplats, svänger nämligen in precis över Tyresö när landningen börjar.

Det går inte att säga exakt hur många flyg som påbörjar sin landning över Tyresö då rutten beror på väder och vind. Men under den stund som Mitt i granskar en flygkarta i realtid hinner flera plan från Visby, Malmö och Kalmar svänga in över kommunen.

Trollbäcken-bon Hasse Sandberg la först märke till att planen flög nära Tyresö när trafiken återvände efter pandemin. I flera år hade det då varit så gott som tyst i luftrummet.

Hasse Sandberg började reflektera över inflygningarna efter pandemin, då det var relativt tyst.

Hasse Sandberg började reflektera över inflygningarna efter pandemin, då det var relativt tyst.

Privat

– Pandemin var ingen rolig upplevelse, men en positiv sak den förde med sig var att överflygningarna nästintill försvann.

Inga anmälda klagomål

Antalet passagerare som flög från Bromma gick från 2,4 miljoner passagerare 2019 till 479 000 stycken 2020, första pandemiåret.

Hasse Sandberg upplever just inflygningarna som ett problem, inte när planen lyfter.

– Det är absolut inte som för de som bor i Bromma eller på Essingeöarna, ibland låter det och ibland inte. Det är främst när vi sitter ute i trädgården som man reflekterar över att flygen till Bromma bullrar.

Men inga klagomål om buller av flygtrafiken har kommit in till Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund, SMOHF. My Minnegård, chef på miljöavdelningen, känner åtminstone inte till några sådana ärenden.

– Jag har jobbat här i sju år och aldrig sett ett ärende med flygbuller. Normala bullerklagomål gäller företag, trafik eller byggarbetsplatser.

Bygga bostäder i stället

Oavsett vad det är för typ av buller är regeln att först prata med den som stör, för att ge denna en chans att åtgärda problemet. Får man inget gehör kan SMOHF kontaktas.

Inrikesflyget svänger in precis över Tyresö på vägen mot Bromma flygplats. Närheten skapar buller som stör många.

Inrikesflyget svänger in precis över Tyresö på vägen mot Bromma flygplats. Närheten skapar buller som stör många.

Flightradar24.com

– Att föra störningsdagbok är bra, över hur ofta det bullrar och när. För att det ska klassas som en olägenhet enligt miljöbalken kan det inte vara en tillfällig störning. Det är viktigt, buller kan påverka hälsan om det är för höga nivåer.

Hur högt just flygbuller får vara innan det går över riktvärdet skiljer sig åt, beroende på plats och miljö.

– Man är alltid välkommen att höra av sig till oss med frågor, säger My Minnegård.

Hasse Sandberg hoppas nu att beslutet från BRA ska leda till att Bromma flygplats stänger för gott.

– Då kan det byggas bostäder där, det behövs. Arlanda är mycket vettigare placerat än vad Bromma är.