Ingenting hindrar i dag att företag köper SL-kort till sina anställda som löneförmån. Den anställde betalar då inkomstskatt för beloppet – för de flesta blir det runt en tredjedel av vad kortet kostar i inköp.
– Men då får arbetsgivaren gå ner och köpa kortet på Pressbyrån och de flesta vill sköta sånt på faktura, säger Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen i Region Stockholm.
Stor potential
Trafikförvaltningen har fått i uppdrag från det politiska styret att ta fram ett förslag till förenklad hantering. Målet är att SL-kort blir något fler erbjuder, på samma sätt som bilförmån, cykelförmån och liknande.
– Vi tror att det finns en stor potential här att öka kollektivtrafikandelen av resorna. Att som anställd få möjlighet att få en billigare SL-biljett genom sitt företag bör kunna öka incitamentet att välja kollektivtrafik, säger Claes Keisu.
10 710 kronor styck
Förslaget ska presenteras under hösten.
– Vad vi tittar på är hur vi på ett enkelt sätt ska kunna erbjuda företag att köpa in SL-biljetter till sina anställda mot faktura, alltså vilka stödsystem som vi behöver ha på vår sida för detta, säger Keisu.
Han berättar att alla 800-900 anställda på trafikförvaltningen i dag får två årskort, värda 10 710 kronor styck. Han uppskattar att han själv betalar runt 400 kronor i månaden per kort.
– Det har funnits förslag tidigare om att alla 47 000 regionanställda ska få sådana kort. Det skulle helt säkert leda till ett ökat kollektivt resande, säger Claes Keisu.
Har inte möjligheten att fakturera funnits tidigare?
– Jo, i begränsad form fanns erbjudandet tidigare. Men processen var helt manuell, och kostsam för SL och det var endast förmånsförmedlare som hade möjligheten.
– Nu bygger vi en ny tjänst baserad på vårt nya, digitala biljettsystem för alla företag och organisationer. Det kommer att ske i flera steg och idag vet vi inget om när lansering kan ske, säger Claes Keisu.