Klockan är 08.15 på Huddinge station. Allt fler människor strömmar till ute på perrongen.
– Det måste ha hänt något tidigare, för nu är det väldigt mycket folk och det kommer två tåg tätt. Jag lär få ta det andra tåget, det första kommer att bli fullt, säger Pernilla Andersson
Hon åker pendeltåg flera dagar i veckan och är van vid att det är trångt.
– De går så sällan så det blir så mycket folk, och det är ju en bit in till stan. Får några år sedan gick de mycket oftare, jämfört med innan pandemin är det jättestor skillnad, säger Pernilla Andersson.
Tåget kommer in på stationen. Dörrarna öppnas och folk försöker hitta en ledig lucka att klämma in sig i.
Stand by-bussarna står tomma vid Huddinge station när Mitt i är på plats. Men de ska vara redo att gå så fort ett tåg ställs in, enligt trafikborgarrådet Anton Fendert (MP).
Pernilla Fagerström
Joakim Nordström sitter på en bänk och väntar.
– Jag jobbar hemma ett par dagar i veckan. De känns inte som att man kan lita på att tågen går. De skyller på personalbrist, men det är ju ett egenskapat problem. Det känns onödigt, säger han.
"Tåget 08.48 mot Tumba är inställt. Nästa tåg kommer om 21 minuter." meddelar högtalarrösten.
På busstorget intill står tre av de gula förstärkningsbussarna som sattes in förra måndagen. Men de är helt tomma och inga chaufförer syns till.
Pernilla Andersson tycker att det ofta är trångt på tåget.
Pernilla Fagerström
Fendert (MP): "Det är inte acceptabelt"
Mitt i Huddinge har tidigare berättat om den glesare trafiken på Södertäljelinjen. Större delen av dygnet går tågen bara i halvtimmestrafik. SL har motiverat den glesare turtätheten med att det blir mer förutsägbart för resenärerna än att tåg ställs in med kort varsel.
Men nu består vardagen för Huddingeborna av både glesare trafik och inställda tåg. Statistik som Mitt i Huddinge har bett MTR ta fram visar att tre gånger så många tåg har ställts in från januari till och med augusti jämfört med samma period i fjol.
– Det är en situation som inte är okej. Det är inte acceptabelt. MTR lever inte upp till vår beställning, de kan inre leverera på det. Det är viktigt att veta att de får rekordviten och att de inte får ersättning för den trafik de inte genomför, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.
Varför har det blivit så här?
– En av de stora huvudanledningarna är att vi har en nationell lokförarbrist som drabbat även Stockholm. Vi ska utreda vilken påverkan beslutet att avskaffa tågvärdarna har haft. Men det är mycket tydligt att det här har drabbat hela landet och det behöver vi ta tag i.
"Varje gång man åker är det någonting. Jag har en bit till stationen och så när man kommer hit går inte tåget. Det känns som att halva dagen går, säger Joakim Nordström, som bor i Hörningsnäs.
Pernilla Fagerström
Hur länge kommer det att vara så här?
– Det är svårt för mig att ge ett exakt datum. Men vi arbetar för att vi så fort som möjligt ska komma ur den här väldigt akuta situationen, som jag upplever att det är.
Nya lokförare håller på att utbildas och 80 stycken ska vara färdigutbildade i slutet av oktober. SL har tidigare sagt till Mitt i att man i bästa fall kan öka trafiken då, och att det i rösta fall kommer att vara så här året ut.
Kvartstrafiken tillbaka nästa år
I början av december lägger SL en trafikbeställning för nästa år.
Hur kommer det att se ut med turtätheten då?
– Vi har valt att inte gå ut med det eftersom vi har den här situationen, trafikförvaltningen tittar på det nu. Det vi har sagt är att det inte ska vara några större förändringar. Vår beställning på Södertäljelinjen är fortsatt 15-minuterstrafik i lågtrafik.
Det är trångt på tåget när pendlarna kliver på vid Huddinge station.
Pernilla Fagerström
Oppositionen har lagt ett förslag om att SL-kortet ska gälla på Mälartåg under den här perioden, vad säger du om det?
– Det är något man får titta på. Det gjorde ju det under den vilda strejken i våras, men det var bara under tre dagar. Nu är det en längre situation och det är komplicerat, men vi fortsätter att titta på det.
Trots att SL hittills i år fått in 95 miljoner kronor i viten från MTR finns inga planer på att sänka priset på SL-kortet.
– Vi har sagt att de pengar vi får in från viten ska gå tillbaka till pendeltågsresenärerna. Därför går de till stand by-bussarna och förstärkningstrafiken. Sänkt pris är en väldigt generell insats som inte kommer pendeltågsresenärerna till del, säger Anton Fendert.