Framförallt är det bristande pålitlighet som skapar problem för företagen. Försenade pendeltåg och bussar som ställs in på grund av vinterväder är vanliga klagomål i enkäten som besvarats av runt 700 företag i regionen.

– Det gör att anställda kan ha svårt att komma i tid och att det är svårt att planera möten. Det är tydligt att det finns ett pålitlighetsproblem, säger Olle Karstorp, Svenskt Näringslivs regionchef i Stockholm.

I värsta fall leder problemen till uteblivna investeringar och intäktsbortfall, enligt organisationen.

Ett annan vanlig kritik handlar om tillgängligheten, framförallt när det gäller bussförbindelser till industriområden i kommunernas utkanter.

– Företag som startar tidigt på morgonen kan ha svårt att rekrytera om bussarna inte har några turer så dags, säger Olle Karstorp.

"Borde väga tyngre"

Han säger sig ha förståelse för att SL har behövt anpassa trafiken efter ett minskat resande, men tycker att näringslivets och arbetsmarknadens behov borde väga tyngre när kollektivtrafiken planeras.

– Vi skulle gärna se en tätare dialog med företagen och företagarnas organisationer så att våra behov tas mer på allvar, säger Olle Karstorp.

Claes Keisu, pressansvarig på SL, kommenterar att näringslivets perspektiv självklart är viktigt i planeringen av kollektivtrafiken, men att det inte finns möjlighet att ha direkt dialog med alla som skulle vilja.

– I vår trafikförändringsprocess är kommunerna remissinstanser och de i sin tur förutsätts ha dialog med olika intressenter inom kommunen och att alla relevanta inspel och synpunkter kommer till oss i remissvaren, säger han.