Intill Rödstu Hage IP vid Uttran ligger Skaparverkstaden. I över två års tid har det varit en mötesplats för barn och unga med hög skolfrånvaro och NPF-diagnoser.
– Vår ambition har inte bara varit att stötta de som hamnat i djup skolfrånvaro, utan även de som börjar hamna på glid så vi kan arbeta förebyggande, säger Helena Tvelin Sjöberg, aktivitetslotsare på Skaparverkstaden.
Helena Tvelin Sjöberg och Ása Jóhannsdóttir har båda två varit aktivitetslotsare på Skaparverkstaden. De har jobbat med social färdighetsträning och vunnit många av ungdomarnas förtroende.
Rebecca Folkesson
Mått för dåligt för skolan
När Mitt i besöker Skaparverkstaden har familjemedlemmar till barn som gått till verkstaden samlats. Agneta Johnér är en av dem.
– Vi har provat alla insatser som går att få av samhället och ingenting har hjälpt vår situation. Vi hade nästan gett upp, säger Agneta Johnér.
När sonen Adam blev diagnostiserad med autism, tourettes och ADD efterföljdes det av en stor social ångest. Att gå till skolan blev omöjligt.
Till sist hittade familjen till Skaparverkstaden.
– Det har visat sig vara en otrolig pärla i vad kommunen kan erbjuda och det absolut bästa som kunde hända oss. Det finns ingen insats som klått den här, säger hon.
Agneta Johnér och Adam Johnér. Familjen har provat allt från habiliteringsutbildningar, individuella skolplaner och kontaktperson till samarbete med hemmarsittarteamet och BUP. Inget hjälpte Adam tillbaka i skolan.
Rebecca Folkesson
Har hjälpt flera
Till Skaparverkstaden har det kommit ett tjugotal ungdomar som har fått måla, bygga, baka och samtala. Barnen har ett bestämt möte under veckan och längden kan variera, men ofta handlade det om ungefär en timme.
– Vi är alla skapande människor och det är lätt att uppmuntra det. I mötena behöver de inte titta varandra i ögonen, något många tycker är jobbigt. Alla pysslar med sitt, så kommer samtalen i gång, säger aktivitetslotsare Ása Jóhannsdóttir.
Adam besökte Skaparverkstaden en gång i veckan i nästan två år. Här har han skapat tillsammans med Ása Jóhannsdóttir och Helena Tvelin Sjöberg.
Mårten Johnér
Det är flera barn som har återvänt till skolan. En av dem är just Adam som började gymnasiet i höst. Hittills har han inte missat en enda dag.
– Vi är så stolta och glada. Det är tack vare att han gått hit som han vågar gå in i skolan i dag, säger Agneta Johnér.
Stänger i december
Men i september kom beskedet. Skapandeverkstaden ska stänga vid årskiftet. Enligt Robert Aslan (OS), kultur- och fritidsnämndens ordförande, är pengarna slut och några nya är inte avsatta i kommande budget.
– Det var ett pilotprojekt och i dag finns det inte förutsättningar att fortsätta med det. Jag har stor förståelse för unga och föräldrar som känner sig ledsna, säger han.
Bör man inte göra en resultatanalys innan man avvecklar verksamheten?
– Mig veterligen är det två-tre elever som har kommit tillbaka till skolan, det är fantastiskt. Men det finns inga särskilda kriterier som garanterar en fortsättning. Bedömningen som gjorts är att det finns andra verksamheter som möter det här behovet. Team skolnärvaro, skolsociala-team och enskilda insatser på respektive skola.
Kritik har lyfts att det inte har funnits någon information om verkstaden på kommunens hemsida, och att fler hade kunnat få hjälp. Hur kommer det sig?
– Jag kan inte svara på det. Kommunikation är utanför mitt område, men om någon känner att det varit otillräckligt ska vi självklart ta med oss det och bli bättre, säger Robert Aslan.
Tillbaka på ruta ett
Malgorzata Dzikiewiczs son har också trivts på Skaparverkstaden. Hon är rädd för att allt arbete som lagts ned kommer gå till spillo.
– Vi vet inte vad vi ska säga till våra barn nu när de precis vant sig vid att komma hit. Så ska få höra: "Nej, nu finns det inte längre". Hur ska man kunna svara på det?
Systern Julia Dzikiewicz och mamman Malgorzata Dzikiewicz. "Den dagen han inte längre får gå till verksamheten är dagen då vi återigen hamnar på ruta ett", säger Julia Dzikiewicz.
Rebecca Folkesson