Anpassning till verkligheten temperaturer hade varit en adekvat åtgärd i en fastighet från förra sekelskiftet med usel isolering. Sommarens soldagar har varit få. Regndagar med blåst och kyla desto fler. Iskalla element och en utkyld och rå lägenhet är min verklighet. Hade det stått rätt till hade vi fått meddelande innan.
Ingen personal fanns tillgänglig för service! All personal hade tagit ledigt fyra dagar vid långhelgen vecka 20 och lämnat hyresgästerna åt sitt öde. Hjärtlöst. Cyniskt. Girigt. Samma vecka som besked om kraftigt höjd hyra som inkluderar värme vi betalar för året runt. Avstängd värme innebär mycket stor besparing på hyresgästernas bekostnad och i förlängningen hälsan. Kleptokrati är ordet.
Nyligen sattes info upp i trappuppgångarna ’inför höstens enkäter kommer vi att knacka på hos de som får enkäten höra hur ni trivs hos oss’. Man tar sig för pannan.
Får ledarskapet veta vilka som kommer att få årets enkäter? Då kan Aktivbo AB hälsa hem. Vem lyfter upp befogat missnöje med chefen på personligt besök efter sommarens fadäs. Ingen och det är poängen att partiskt nå de som inte kritiserar.
Föregående chef sa att jag inte är konflikträdd. Nej, det är konflikträdda som skapar konflikter. Fakta och ärlighet förebygger konflikter. Responsen och självkritik ligger hos motparten. Tillit är konsekvensen. Enkäter måste vara anonyma för att negativa synpunkter ska kunna åtgärdas. Pyttsan. Enkäterna tolkas selektivt år ut och år in.
Det blir ingen tiopoängare vid frågan ’vad tycker du om att värmen stängs av i ett halvår’. Gång på gång hävdas att de gör allt för att hyresgästerna ska trivas och må bra. Floskler. Jag är ständigt genomfrusen. Vem bryr sig? Sista skriket i bredband och digital utrustning ersätter inte elementär värme.
Allmännyttan tar ifrån oss det ena efter det andra. AI verkar genomfört. Jag förespråkar EQ (emotionell intelligens) som alla mår väl av. På oss hyresgäster duggar krav, regler och förbud tätt.
Bostads AB Poseidon har i alla avseenden varit ett mycket bra bostadsföretag en gång mån om hyresgästens väl men är idag som bortblåst.
”Kvalité känns igen som kvalité.” H. Schein