”Kunddialogen är central för oss” står det på Förvaltarens hemsida.

”Kunderna”, det syftar nog på oss som bor i de nästan 7 000 lägenheterna. Vi som betalar lönerna åt de mellanchefer, informatörer, ”hållbarhetschefer” och ”projektsamordnare” och allt vad det nu är som döljer sig bakom formuleringens ”oss”.

Fast borde inte detta ”oss” omfatta även mig och dig? Ägarna – det är ju alla vi skattebetalare.

Så varför, i vems intresse, har Förvaltaren börjat agera som sämsta sortens rufflare? Som tvingar fram stambyten i fastigheter som bara är 35 år gamla. Som ignorerar hyresnämndens existens. Som genomför stambytena så dåligt, med nybörjarfel (badrumsgolv som lutar fel, köksskåp som förstörs, toaletter som monteras fel, diskbänkar som inte återställs, tvättmaskiner som inte kopplas in) som de sedan inte rättar till, så att hyresgästerna blir alldeles matta. Vem orkar kämpa för sin rätt i det läget?

I egenskap av hyresgäst lider jag, i egenskap av kommuninvånare och skattebetalare skäms jag.

Varför har vi hamnat här? Jag vet inte, men ser en kombination av förklaringar. En kommun som kräver en orimlig årlig avkastning för att slippa höja skatten (då skulle ju även villaägarna och bostadsrättsinnehavarna drabbas, hemska tanke). Mellanchefer som är lierade med entreprenörerna som får renoveringsuppdragen. Beslutsfattare och chefer som inte bor i de bostäder de bestämmer över.

”Kunddialogen är central för oss.”

För vem?

En av oss