Fler ska välja att gå och cykla på Långholmsgatan. Det är målet för planerna, som innefattar bredare gång- och cykelväg på gatans västra sida och ett nytt litet torg i den västra delen av Hornsgatan.

Mitt i skrev om förslaget våren 2023. Sedan dess har trafikkontoret räknat upp budgeten från 27 till 42 miljoner kronor. Åtgärderna har även skjutits fram ett år – nu väntas det vara klart sommaren 2026.

Mellan Folkskolegatan och Bergsunds strand blir cykelbanan 2,4 meter bred och skiljs av från bilvägen med en liten barriär.

Mellan Folkskolegatan och Bergsunds strand blir cykelbanan 2,4 meter bred och skiljs av från bilvägen med en liten barriär.

Stockholms stad

Renovera ett flygplan i luften

Boven i dramat är lednings- och trafikomläggningar, som väntas bli mer knepiga än väntat.

– Det vi gör i Stockholm är som att renovera ett flygplan när det är i luften. Samtidigt som vi bygger om måste trafiken fungera. Här har det visat sig mer komplext än vi först trott, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Åtgärderna är motiverade trots att projektet blir dyrare, menar han. Lars Strömgren pekar på att det blir mer plats för fotgängare och de som väntar på bussen, tryggare för dem som går mellan buss och tunnelbana och trånga cykelbanor görs bredare.

Överlag väntas trafiksäkerheten och framkomligheten öka.

– Vi kryssar i många rutor med det här projektet.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Stockholms stad

Kunde upptäckts tidigare

Sedan förra gången förslaget klubbades har kontoret nya arbetssätt för riskpåslag. När de sett över tidigare projekt har de kunnat konstatera att de i det här fallet hade behövt göra fler analyser av projektets geografiska läge, samt regelbunden översyn av den ekonomiska kalkylen.

Då hade bristerna upptäckts i ett tidigare skede.

– Att gissa exakt hur dyrt ett projekt blir är svårt. Antingen tar vi inte nog med höjd eller så tar vi i för mycket så entreprenörer inte vill genomföra det. Nu kan vi få en bättre känsla för projektens komplexitet, säger Lars Strömgren.

När allt är klart ska alltså staden ha fått ett nytt torg.

Ska det få ett namn?

– Det kan det nog absolut få. Läsare får gärna skicka in förslag, kanske på någon person som gjort något viktigt på platsen.

Reviderat genomförandebeslut ska tas i trafiknämnden 14 november.

Förslag: Bilfil ger plats åt cyklar och terrorhinder

När Hornstull föreslås få nytt torg och bredare cykelbana ska det också byggas cykelställ och terrorhinder i ett.

– Vi förenar form och funktion, säger Lars Strömgren (MP).

Längs Långholmsgatan västra sida – mellan Folkskolegatan och Hornsgatan – vill staden förbättra framkomligheten för gående och cyklister.

– Det är en del i vår idé att i Stockholm skapa mer utrymme för fotgängare och hållbara transportslag, samtidigt som vi skapar mer vistelseytor, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Det sker genom en bredare cykelbana som avskiljs från biltrafiken. Trottoar, busshållplats och bussfil flyttas ut ett snäpp genom att ta en bilfil i anspråk.

– Det skapar även bättre flöden för bussarna eftersom på- och avstigning blir enklare. Tidigare har det varit väldigt trångt vid hållplatsen.

Mellan Folkskolegatan och Bergsunds strand blir cykelbanan 2,4 meter bred och skiljs av från bilvägen med en liten barriär.

Mellan Folkskolegatan och Bergsunds strand blir cykelbanan 2,4 meter bred och skiljs av från bilvägen med en liten barriär.

Stockholms stad

Nytt litet torg

Vistelseyta skapas också genom att stänga av genomfarten för bilar till Hornsgatans sista kvarter. I stället blir det ett litet torg med träd och bänkar.

– Vissa tider på dygnet ligger solen så att hela platsen badar i ljus. Vi skapar ett litet smultronställe vid Hornsgatans förlängning som vi hoppas fler kan upptäcka.

Den som ändå vill ta sig dit med bil får i stället köra en omväg. För den som kommer österifrån på Hornsgatan blir det en omväg på 1,3 kilometer.

– Det handlar inte om några större flöden och nu blir det mindre genomfartstrafik. Den som behöver lasta och lossa där kan fortfarande göra det.

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Klara B Orreteg

Cykelställ mot terror

I Hornsgatans avgränsning mot Långholmsgatan ska cykelställ anläggas i form av kraschtestade pollare som ska "förhindra antagonistiska angrepp med motorfordon".

– De här cykelställen kan stå emot att någon kör in mot platsen. Det finns synpunkter på utformningen av terrorhinder, men här tycker jag vi förenar form och funktion på ett bra sätt.

För att undvika att bilköerna i södergående riktning på Långholmsgatan växer när en fil försvinner så ska bilister tillåtas svänga vänster samtidigt som bussarna gör det, till skillnad från i dag då bussen svänger ostört.

Trafikkontorets bedömning är att kapaciteten för motorfordon blir densamma som innan förändringarna.

Förslaget i korthet

En enkelriktad cykelbana med en bredd på 2,4 meter längs Långholmsgatans västra sida mellan Folkskolegatan och Bergsunds strand. Den separeras från bilfilen med en upphöjd 0,4 meter hög stenbarriär.

Mellan Bergsunds strand och Hornsgatan tas en bilfil i anspråk. Cykelbanan blir 2,25 meter bred och avskiljs från biltrafiken. Busshållplatsen flyttas ut.

Sista delen av Hornsgatan stängs av för genomfartstrafik med bil. I stället skapas ett litet torg med träd och bänkar. Den avskärmas från resten av Hornsgatan med cykelställ i form av pollare som också fungerar som terrorhinder.

Långholmsgatans norra sida påverkas inte.

Budgeten för projektet ligger på 27 miljoner kronor.

Enligt tidsplanen ska entreprenaden pågå 2024 och 2025.

Förslaget ska upp för beslut i trafiknämnden 23 mars.

Källa: Stockholms stad

Mellan Folkskolegatan och Bergsunds strand blir cykelbanan 2,4 meter bred och skiljs av från bilvägen med en liten barriär.

Mellan Folkskolegatan och Bergsunds strand blir cykelbanan 2,4 meter bred och skiljs av från bilvägen med en liten barriär.

Stockholms stad

Förslag: Bilfil ger plats åt cyklar och terrorhinder

När Hornstull föreslås få nytt torg och bredare cykelbana ska det också byggas cykelställ och terrorhinder i ett.