Bara sju år har gått sedan de nya pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan togs i bruk. Men det stod tidigt klart att rulltrapporna inte fungerade som de skulle.

Gång på gång och under långa perioder har rulltrapporna fått stängas av för ombyggnad och reparationer.

En intern utredning visade förra året att statliga Trafikverket som byggde rulltrapporna inte uppfyllt leveranskraven. Rulltrapporna var felkonstruerade och bedömdes ha en livslängd på bara 20 år – i stället för de 30 år som är SL:s normala krav.

En vanlig syn – rulltrappor som står still vid Stockholm City.

En vanlig syn – rulltrappor som står still vid Stockholm City.

Erik Lejdelin

Bland annat var viktiga komponenter underdimensionerade vilket leder till ökat slitage och haverier, konstaterade utredningen.

Smärtsamt beslut

Nu har regionens trafikförvaltning tagit det smärtsamma beslutet: samtliga 71 rulltrappor på Citybanans stationer, inklusive de som går upp i Hotel Continentals entré mittemot Centralstationen – ska bytas ut under de närmaste elva åren.

– För att hinna byta ut alla rulltrapporna innan 2037 behöver arbetet starta redan nästa år, säger Natalie Nordenswan på trafikförvaltningens pressavdelning.

Natalie Nordenswan är presskommunikatör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm

Natalie Nordenswan är presskommunikatör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm

Region Stockholm

Och det blir inget enkelt jobb. Att det tar så lång tid beror på att det är svårt att transportera rulltrapporna till och från stationerna som är djupa och i flera plan, berättar hon.

"Något som måste göras"

– Rulltrapporna utgör också en kritisk del i utrymningssäkerheten vilket gör att bara ett litet antal rulltrappor kan bytas ut samtidigt för att klara utrymningskraven.

Kostnaden blir totalt runt 1,3 miljarder kronor. I den budget som regionfullmäktige ska klubba i november avsätts knappt halva den summan, 523 miljoner kronor.

Utöver det har SL redan haft onormalt höga kostnader för reparationer och underhåll sedan 2017.

– För att klara personsäkerhet och driftsäkerhet fram till att rulltrapporna ska bytas ut har trafikförvaltningen genomfört en mängd förbättringsåtgärder, säger Natalie Nordenswan.

Vad säger ni till resenärerna som får leva med detta i ytterligare elva år?

– Förr eller senare kommer rulltrapporna att behöva bytas ändå. Det kommer innebära en påverkan för resenärerna, med färre rulltrappor i drift vilket kommer ge störningar och kan bli besvärligt för våra resenärer. Samtidigt är det något som måste göras, säger hon.

Återkommer angående betalningen

Mitt i har ställt frågan om det blir Stockholms läns skattebetalare som får betala alltihop eller om Region Stockholm kommer att kräva ekonomisk kompensation från Trafikverket. Natalie Nordenswan ber att få återkomma med ett svar på den frågan.