Bara sju år har gått sedan de nya pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan togs i bruk. Men det stod tidigt klart att rulltrapporna inte fungerade som de skulle.
Gång på gång och under långa perioder har rulltrapporna fått stängas av för ombyggnad och reparationer.
En intern utredning visade förra året att statliga Trafikverket som ansvarat för upphandlingen inte uppfyllt leveranskraven. Rulltrapporna var felkonstruerade och bedömdes ha en livslängd på bara 20 år – i stället för de 30 år som är SL:s normala krav.
En vanlig syn – rulltrappor som står still vid Stockholm City.
Erik Lejdelin
Bland annat var viktiga komponenter underdimensionerade vilket leder till ökat slitage och haverier, konstaterade utredningen.
– Redan inför att trafikförvaltningen tog över driften av stationerna 2017 konstaterades att rulltrapporna bara uppfyller cirka 60 procent av de krav som ställs på rulltrappor för kollektivtrafiken, säger Natalie Nordenswan på trafikförvaltningens pressavdelning.
Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!
Smärtsamt beslut
Nu har regionens trafikförvaltning tagit det smärtsamma beslutet: samtliga 71 rulltrappor på Citybanans stationer, inklusive de som går upp i Hotel Continentals entré mittemot Centralstationen – ska bytas ut under de närmaste elva åren.
– För att hinna byta ut alla rulltrapporna innan 2037 behöver arbetet starta redan nästa år, säger Natalie Nordenswan.
Natalie Nordenswan är presskommunikatör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm
Region Stockholm
Och det blir inget enkelt jobb. Att det tar så lång tid beror på att det är svårt att transportera rulltrapporna till och från stationerna som är djupa och i flera plan, berättar hon.
"Något som måste göras"
– Rulltrapporna utgör också en kritisk del i utrymningssäkerheten vilket gör att bara ett litet antal rulltrappor kan bytas ut samtidigt för att klara utrymningskraven.
Kostnaden blir totalt runt 1,3 miljarder kronor. I den budget som regionfullmäktige ska klubba i november avsätts knappt halva den summan, 527 miljoner kronor.
Utöver det har SL redan haft onormalt höga kostnader för reparationer och underhåll sedan 2017.
– För att klara personsäkerhet och driftsäkerhet fram till att rulltrapporna ska bytas ut har trafikförvaltningen genomfört en mängd förbättringsåtgärder, säger Natalie Nordenswan.
Vad säger ni till resenärerna som får leva med detta i ytterligare elva år?
– Förr eller senare kommer rulltrapporna att behöva bytas ändå. Det kommer innebära en påverkan för resenärerna, med färre rulltrappor i drift vilket kommer ge störningar och kan bli besvärligt för våra resenärer. Samtidigt är det något som måste göras, säger hon.
Hur mycket av miljardkostnaden är med Trafikverket med och betalar?
– Trafikförvaltningen har tidigare kompenserats av Trafikverket för bland annat brister i rulltrapporna. Slutregleringen innebar att vi betalade 120 miljoner kronor mindre än vad vi skulle ha gjort om allt varit i sin ordning. Investeringskostnaden för utbyte av rulltrapporna på Stockholm City och Stockholm Odenplan kommer Region Stockholm att behöva stå för, säger Natalie Nordenswan.
Stockholmarna får betala rulltrappsfiaskot: "Ett haveri"
Det blir skattebetalarna i Stockholms län som får betala för fiaskot med Citybanans rulltrappor. Trafikverket som gjorde den misslyckade upphandlingen kommer undan med bara en tiondel av miljardnotan. "Ett haveri", säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Som Mitt i kunde berätta igår tvingas Region Stockholm nu byta ut samtliga 71 rulltrappor till pendeltågsstationerna Stockholms City och Stockholm Odenplan, bara sju år efter att de invigdes.
Reaktionerna har varit starka i våra kommentarsfält. Vem bär egentligen ansvaret för detta fiasko?
– Ansvaret ligger hos Trafikverket som handlade upp rulltrappor som var helt feldimensionerade för kollektivtrafiken. Det kan inte beskrivas som något annat än ett haveri, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Fick betala 120 miljoner
Kostnaden för att byta ut alla rulltrapporna uppskattas till 1,3 miljarder. Enligt SL:s presstjänst har man i en tidigare uppgörelse med Trafikverket dragit av drygt 120 miljoner från ursprungsfakturan, som kompensation för den dåliga leveransen.
Mer än så går det idag inte att få Trafikverket att betala, trots att det är där som ansvaret borde ligga, menar Anton Fendert (MP).
– Längre än så kommer vi inte, så som avtalet är skrivet.
Därmed riktar han också en anklagelse mot det tidigare M-ledda styret som hade makten för tio-tolv år sedan när upphandlingen gjordes.
– De som skrev det här avtalet behöver svara på varför man inte i högre grad tog hänsyn till sådana möjliga situationer, säger Anton Fendert.
M: "Inte rimligt"
Sökningar i arkiven visar att den dåvarande regionledningen var mycket kritisk mot Trafikverkets misslyckande. 2018 stoppade politikerna betalningar på 180 miljoner kronor, med hänvisning till rulltrappsfiaskot.
"Det är inte rimligt att Stockholmarna ska betala flera miljarder till staten för en Citybana som, bara ett år efter att statsminister Stefan Löfven invigde densamma, behöver stängas på grund av konstruktionsfel", skrev bland andra Kristoffer Tamsons (M) i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Men i slutändan blev det alltså inte fullt så mycket som Trafikverket tvingades betala.
SD kräver internutredning
Sverigedemokraterna i Region Stockholm har reagerat häftigt och kräver att Trafikverket själva går till botten med sin hantering av rulltrapporna.
Msciwoj Swigon (SD) kräver en internutredning och en förklaring.
Pressbild
– Det räcker nu. Trafikverkets haveri har äventyrat kritisk infrastruktur och resenärernas säkerhet. Det här är inte ett enskilt misstag utan en systematisk nonchalans från Trafikverket. Vi förväntar oss omedelbara svar och en öppnad internutredning, säger Msciwoj Swigon (SD), oppositionsregionråd.
Mitt i har under torsdagen sökt företrädare för Trafikverket för att få en förklaring till varför upphandlingen misslyckades så totalt. Ingen ansvarig har än så länge återkopplat.
Anton Fendert (MP) tycker att avtalet med Trafikverket borde ha skrivits annorlunda, för att få dem att ta ett större ansvar för rulltrappsfiaskot.
Petter Beckman, Mostphotos
Stockholmarna får betala rulltrappsfiaskot: "Ett haveri"
Ett år efter rulltrappskaoset – sju trappor står ännu stilla
Rulltrapporna på Stockholm City och Odenplan skulle ha en livslängd på 30 år – men redan från start började de strula. I dag står 7 av de totalt 66 rulltrapporna på Stockholm City och Odenplan still.
Redan innan rulltrapporna på citybanan togs i bruk för två år sedan hade trafikförvaltningen synpunkter på dess utformning.
När man väl tryckte på startknappen dök problemen upp ett efter ett och det konstaterades att leveransen av rulltrapporna inte levde upp till kraven.
Droppen som fick bägaren att rinna över inträffade den 9 juli förra året då en av rulltrapporna på Stockholm City skenade och började rulla bakåt.
– Det var en kopplingsskiva vid kraftöverföringen mellan motor och växellåda som var skadad, säger Claes Keisu på Trafikförvaltningen.
”Ska ha en livslängd på 30 år”
Efter rulltrappshaveriet stängdes samtliga 66 rulltrappor på Stockholm City och Odenplan av.
Flera rulltrappor kunde startas igen efter ett par dagar men fortfarande, nästan ett år efter haveriet, har samtliga rulltrappor aldrig varit i bruk samtidigt.
Antalet stillastående rulltrappor på citybanan varierar från dag till dag och i tisdags, då Mitt i begärde ut den exakta siffran, stod 7 av 66 trappor still.
– Rulltrapporna är i princip helt nya och ska ha en livslängd på 30 år. Vi kommer att få rikta ett ekonomiskt krav mot Trafikverket som byggde stationerna och upphandlade rulltrapporna, säger Claes Keisu.
Inväntar installation
Felen som orsakade förra sommarens rulltrappshaveri åtgärdades fram till slutet av maj i år på bekostnad av rulltrappstillverkaren Otis.
Detta parallellt med en installation av en tillsatsbroms för extra säkerhet. Det är den installationen som återstår innan rulltrapporna ska fungerar som vanligt igen.
Ambitionen är att samtliga 66 rulltrappor på citybanan ska gå felfritt först efter sommaren.
– Att rulltrappor står stilla innebär naturligtvis problem för våra resenärer och tyvärr är det fortfarande så att vissa rulltrappor stoppas eller stannar av andra anledningar som urspårade handledare, olika småfel , underhåll och serviceåtgärder.
Gå felfritt efter sommaren
Rulltrapporna på Stockholm City är tillsammans med trapporna på T-Centralen av högsta prioritet för SL och Trafikförvaltningen och vid en felanmälan ska en underhållsentreprenör vara på plats inom 15 minuter.
– Under de senaste tre veckorna har vi haft ett ganska stabilt läge med ”bara” fyra till fem rulltrappor ur drift samtidigt. Det läget hoppas vi kunna hålla under sommaren, säger Claes Keisu.
Rulltrapporna är i princip helt nya och ska ha en livslängd på 30 år - Claes Keisu, Trafikförvaltningen -