Jag cyklar ofta sträckan från centrala Hisingen ut till Skra bro utefter Björlandavägen. Framtill Bjurslättsliden finns flera nyanlagda cykelbanor men sedan tar det slut. Man får trängas med bilister på vägar och cykla på cykelbanor som är så lappade att de mer liknar en puckelpist. Enligt tidigare uppgifter skulle det anläggas nya cykelbanor utefter Björlandavägen 2022. Men nu har framkomligheten för cyklister gått från värre till värst.
Cykla bland bilar
Vid korsningen med Hisingsleden får man plötsligt cykla ut bland alla bilar, på grovt grus och via höga trottoarkanter krångla sig runt med livet som insats. Man får gissa sig fram till hur man ska cykla för det finns inga skyltar. En bit längre bort, vid Trulsgården, är vägen plötsligt stängd på grund av något grävarbete. Cyklister hänvisas till en smal provisorisk grus/gummistig med flera skarpa 90-graders svängar. Där klarar inte jag att cykla utan får leda cykeln. Bilister som drabbas har däremot fått en bred nyanlagd asfalterad uppfart att köra på.
Drabbar cyklister
Bara hundra meter innan Skra bro är det dags igen för ett arbete som drabbar cykelbanan. Efter flera skarpa 90-graders svängar hamnar man plötsligt på en skolgård mitt bland lekande och bollspelande barn. Får man inte en boll i huvet kanske man klarar sig igenom bommen som dyker upp, igenom den andra delen av skolgården, där barn kommer med moppe. Sedan hamnar man plötsligt ute bland körande bilar. Det finns ingen skyltning, man har inte aning om detta. Allt medan bilisterna får köra som vanligt till Skra Bro och inte drabbas alls.
Jag kan inte låta bli att undra om Göteborgs stad vill underlätta bilkörning och göra allt för att försvåra för cyklister.
Med tanke på hur illa cyklister behandlas på den här sträckan kanske man till och med hatar cyklister?
Annars skulle man lösa det här på ett helt annat sätt genom att asfaltera cykelsträckor ordentligt utan skarpa svängar, och låta oss cyklister cykla på ena halvan av Björlandavägen de sista 100 meterna fram till Skra Bro medan bilister får samsas om den andra halvan denna korta sträcka.