Det ska vara enkelt att cykla i Stockholm. Men Stockholm bör aldrig ingå dåliga avtal, hur behjärtansvärt ändamålet än är. Ändå utökas nu Stockholms stad lånecykelsystem på lördag, trots att staden befinner sig i en juridisk tvist med cykelföretaget, som varken levererar tillräckligt många cyklar eller cyklar av tillräcklig kvalitet. Nu måste Socialdemokraterna dra i handbromsen och stoppa Miljöpartiets misslyckade prestigeprojekt. Moderaterna välkomnar ett handslag över blockgränserna kring detta.
Har inte levererat
Stockholm är en fantastisk cykelstad. Men det rättfärdigar inte att staden har ingått ett misslyckat avtal om hyrcyklar, där ett bolag är ansvarigt för att leverera cykelsystemet och ett annat bolag erhåller betalningen, i form utav rätten att sätta upp reklamtavlor och ta vinsten från reklamförsäljningen. Trots att cyklarna inte har levererats enligt avtal kommer företaget få sätta upp nästan 350 reklamtavlor runt om i staden. Upplägget har resulterat i konstanta problem, utan möjlighet att ställa företaget som erhåller betalningen, just reklamjätten, till svars.
Flera problem
Det har återkommande larmats om olika problem: brist på parkerade cyklar, cyklar utan bromsar och brinnande cykelbatterier. Men framförallt har för få cyklar gjorts tillgängliga för stockholmarna. Den 15 april ska leverantören ha minst 2000 cyklar i systemet och nu veckan innan, vecka 14 hade man 1267 cyklar i systemet. När problemen påtalas möts staden med en axelryckning av leverantören. Trots problemen och trots att staden driver en rättslig process mot cykelföretaget fortsätter reklamföretaget tälja guld.
En dålig affär av MP
Situationen börjar likna en dålig fars. Om avtalet gällt sophämtning, ersättningsbussar eller gårdsstädning och leverantören struntat i att uppfylla sina åtaganden hade avtalet sagts upp för länge sedan. Men när det gäller just hyrcyklar och Miljöpartiets prestigeprojekt fungerar det annorlunda, fastän det här helt uppenbart är en dålig affär för staden.
Nu måste vi ledande Stockholmspolitiker ta ett gemensamt ansvar istället för bakåtblickande fingerpekande. Sanningen är att denna lånecykelsmodell släpptes fram av såväl ett socialdemokratiskt och moderat finansborgarråd under olika mandatperioder med goda intentioner. S-styret har denna mandatperiod rullat ut bygglov och polistillstånd. Den konstanta faktorn under hela denna resa är att det har varit ett miljöpartistiskt trafikborgarråd som har ansvarat för arbetet och framtagande av upphandlingsmodell. Det håller inte längre. Nu måste vi övriga agera för att skydda Stockholms trovärdighet och varumärke.
Jag sträcker ut en hand
Många politiker har svårt att erkänna när det blir fel. Jag tror att det göder politikerförakt och i förlängningen får demokratin att fungera sämre. Stockholms stads nya hyrcykelsystem är ett sådant projekt där försöken att sopa alla problem under mattan i slutändan bara gör situationen ännu värre.
Jag sträcker därför ut en hand till Socialdemokraternas Karin Wanngård som i dag är ansvarigt finansborgarråd – både Moderaterna och Socialdemokraterna bär ett gemensamt ansvar för detta cykelhaveri, låt oss nu med gemensamma krafter reda upp detta. Stockholm ska vara en utomordentligt bra cykelstad – men vi ska inte vara en stad där cykelföretag kan lura stockholmarna.