Säsongens första riktigt vintriga dag stoppade inte nyfikna från att hänga på låset, när Lidl öppnade sin butik i Hallonbergen centrum vid 08-tiden på torsdagen.

Bland de morgonpigga fanns Vilma Magnfors, 15, som bor i centrala Sundbyberg.

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

En kompis hade övertalat henne att åka hit tidigt och göra honom sällskap på invigningen.

– Han tycker om att göra stora event av saker, säger Vilma.

Lidi i Hallonbergen några minuter före invigningen. Nere till höger i bild Vilma Magnfors, redo att snart bli historisk på sitt eget lilla vis.

Lidi i Hallonbergen några minuter före invigningen. Nere till höger i bild Vilma Magnfors, redo att snart bli historisk på sitt eget lilla vis.

Alexander Kuronen

Till viss del gick planen lysande. När portarna öppnades var Vilma den första som klev in i butiken.

Polaren däremot, han försov sig.

– Han var så ledsen och lät sömndrucken när jag ringde honom.

Den nya mataffären har 1 200 kvadratmeter försäljningsyta.

Den nya mataffären har 1 200 kvadratmeter försäljningsyta.

Alexander Kuronen

Därför har Vilma gått runt med sin telefon och filmat i butiken. Videon ska hon skicka till sin kompis.

I övrigt verkar hon ta premiärbesöket lite som det kommer.

– Jag kanske köper fikabröd och snacks.

"Mer levande och tryggt"

Ingen invigning utan bandklippning, och denna morgon var det två herrar som hanterade sax och band. Den ene var Lidls regiondirektör i Stockholm, som heter Thomas Andersson.

Han tror på butiken i Hallonbergen.

– Det är ett bra läge, säger han.

Lidls regiondirektör Thomas Andersson och kommunstyrelseordförande Peter Schilling (S) genomför den obligatoriska bandklippningen.

Lidls regiondirektör Thomas Andersson och kommunstyrelseordförande Peter Schilling (S) genomför den obligatoriska bandklippningen.

Alexander Kuronen

Att stadsdelen redan har flera matbutiker ser han inte som något problem. Så är det överallt i Stockholm, menar han.

Kommunstyrelseordförande och bandklippare Peter Schilling (S) är optimistisk han med.

– Som jag ser det har Coop en profil, Lidl en annan och Matrebellen en tredje. Det bidrar till pluralismen.

Han ser också andra fördelar med att den tyska matjätten etablerar sig i Hallonbergen.

– Det kommer att dra folk på många tider. Därmed blir området mer levande och tryggt. Det är otroligt viktigt.

Delade meningar

I centrumbyggnaden mittemot finns dels Iran Livs, dels Hallonbergen Matcenter som är en del av Matrebellen.

På sistnämnda ställe har nyinflyttade André Jennesved varit och handlat.

– Jag tänkte testa Lidl, men det var för lång kö.

Han tror att Hallonbergen är stort nog för flera livsmedelsaffärer.

– Folk handlar ju mat som fan.

André Jennesved handlade på Hallonbergen Matcenter eftersom Lidl var för knökat.

André Jennesved handlade på Hallonbergen Matcenter eftersom Lidl var för knökat.

Alexander Kuronen

Matcenter-besökaren Isak Setterberg är inte lika övertygad.

– Jag vet inte om det behövs. Det känns onödigt att ha två stora matbutiker.

Kommer du att besöka Lidl?

– Det är inte så troligt. Blir det så blir det Matcenter.

Hoppas på pressade priser

Även Vilma Magnfors vistas en del i Hallonbergen, eftersom hon pluggar på Kulturama i området.

Hon ser gärna att fler butikskedjor hittar hit.

– Gärna någon som säljer annat än mat.

Vilma Magnfors hängde på låset. Hennes kompis var inte lika morgonpigg.

Vilma Magnfors hängde på låset. Hennes kompis var inte lika morgonpigg.

Alexander Kuronen

När det gäller livsmedelsbutikerna hoppas Vilma att konkurrensen ska leda till lägre priser.

– Det är bra för oss som har låg månadspeng.