Soppåsar på marken och störande grannar, det är två saker som skapar frustration för hyresgäster. Vi på Botkyrkabyggen arbetar hårt för att åstadkomma renare, tryggare, säkrare och lugnare områden och hus.

Ni – våra hyresgäster – förtjänar det.

I en del av våra områden har vi ökat vår närvaro: vi har extra städning, extra sophämtning och en grovsopbil som forslar undan skräp.

Vi behöver hjälpas åt.

Många ger uttryck för att det är andra hyresgäster som skräpar ner och stör.

Vi behöver er hjälp att göra våra områden bättre.

Därför vill jag påminna om att det är viktigt att alltid felanmäla, antingen genom att ringa eller felanmäla på webben så att vi kan åtgärda på en gång. 

Akuta störningar ska alltid anmälas till störningsjouren som åker ut och dokumenterar.

Tillsammans kan vi göra våra hus och områden renare, tryggare och säkrare.

Åsikt: Många problem med Botkyrkabyggen

Det här är en insändare. Åsikterna som framförs är skribetens egna.

Under en längre tid så har Storvreten och delar av Botkyrka blivit jätteskräpigt trots upprustning av orterna. Ett exempel är att i parkeringar, soprum och andra offentliga platser ligger det skräp ute i öppen gata. Många gånger är det större soppåsar som inte kastas i soprum eller containrar. Inte heller kastar man grovsoppor i platser där grovsoppor bör dumpas i.

Det är så frustrerande eftrsom under flera tillfällen vid flera års tid, felanmält genom att ringa, mejla och skriva till Botkyrkabyggen i deras hemsida (på mina sidor).

Därtill har man också ringt till störningsjouren om störande grannar som kan pågå fram till 23-01 på natten utan att något händer. Flera man känner har felanmält till botkyrkabyggen utan att mer akuta åtgärder utförs för att lösa ovanstående problem. Man har skickat bilder och videon som belägg för ovannämnda problem utan att något händer. I delar av norra Botkyrka är det till och med värre med nedskräpning utan att något akut görs för detta.

Man har höjt betalning för uteparkering såväl som parkering i garaget samtidigt som deras arbetssätt upplevs att ha försämrats. Ett exempel är att man tidigare hade bovärd som var mer närvarande i olika områden i Botkyrka men nu har man fastighetsvärd som inte är lika närvarande. Därav tar det längre tid för att ovanstående problem ska kunna hanteras. Dessutom har det blivit mer av en byråkratisk process där man upplever att det har försvårats med att anmäla olika ärenden till Botkyrkabyggen.

Vad gäller ovannämnda problem så har man pratat med 50-tals med grannar som har upplevt liknande problematik runtom i Botkyrka.