Black Week är över och distributionsföretagen kan summera några av årets mest hektiska dagar. Nu väntar slutspurten fram till jul.
– I Stockholms län hade vi dubbelt så många paket under Black Week jämfört med en vanlig vecka. Och vi är väl förberedda på de ökade leveranserna kommande veckor. Redan nu kan vi se att vi har över 30 procent fler paket i Sverige än förra året, säger Tone Bø, kommunikationschef på företaget Instabee.
Liknande ökningar rapporteras från andra distributionsföretag. Postnord hanterar under ett normaldygn cirka 500 000 paket i Sverige. Under Black Week eller Black Friday är volymerna över en miljon paket, enligt pressavdelningen.
I år är ökningen under Black Week ännu kraftigare än vad den var 2023, bedömer DHL. Bilden är från DHL:s terminal i Malmö.
Postnord
Mindre än 2021
Men hur kurvan ser ut jämfört med tidigare år vill inte Postnord svara på "eftersom det är affärskritisk information". Konkurrensen har blivit tuffare.
Svensk Handels statistik visar att e-handeln i Sverige har krympt avsevärt sedan toppåren 2020 och 2021. I oktober omsatte e-handeln totalt 11,4 miljarder kronor, vilket är en uppgång med fem procent mot oktober 2023, men betydligt lägre än rekordnivåerna ett par år tidigare.
Den genomsnittliga totala köpesumman per konsument låg i oktober strax under 2 000 kr, vilket även det var mindre än under rekordåren.
Temu och Shein ökar
En snabbt växande andel av e-handeln går också till internationella lågprisaktörer. I oktober handlade nästan 600 000 svenska konsumenter från någon av de kinesiska plattformarna Temu och Shein.
Utvecklingen oroar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
– Konkurrensen hårdnar. Svenska företag måste möta denna utmaning genom innovation och hållbara lösningar för att vinna och behålla konsumenternas förtroende, säger han i ett pressuttalande.