Farstabron, som förbinder Nacka och Värmdö över Farstaviken, betraktas av många som trafikfarlig.
Sedan 2021 har fyra olyckor med personskador rapporterats in på bron, varav en dödsolycka. Den senare skedde i december. Samtliga olyckor inträffade på grund av att en bilist kommit över i fel vägbana, och kört mot trafiken.
Såhär ser det ut efter bron, i riktning mot Värmdö. Här händer det att bilister kör till vänster om refugen, mot trafiken.
Eva Tonström
Vi ett tillfälle körde en bil in i mittrefugen som delar av körfälten på östra sidan av bron.
– Under de tre åren har det varit tre allvarliga olyckor där de misstänkta har kört på fel sida av vägen. Jag tror att mörkertalet är stort och att många fler kört fel där utan att det har hänt något, säger Therese Axensjö, kommunpolis i Värmdö.
"Ofattbart att det händer"
Tittar man 20 år tillbaka har totalt 13 olyckor anmälts.
Bron har i dag tre körfält: Två fasta körfält västerut, mot stan, och ett fast körfält österut, mot Värmdö. Det som händer är att bilister som åker mot Värmdö, kör över i mittfilen (där trafiken går mot stan).
– En del fortsätter att köra i fel körriktning även efter bron, säger Anton Persson, utredare på Trafikverket.
– Vi ser jätteallvarligt på det här och ser över vad som kan göras på kort och lång sikt. Det är väldigt olyckligt att det händer för det är tydligt markerat, både med skyltar och på vägbanan, hur man ska köra, tillägger han.
Före påfarten på bron, i riktning mot Värmdö.
Eva Tonström
Planer finns på att bygga om bron med ett reversibelt körfält i mitten, något som ska öka trafiksäkerhet och framkomlighet, men det är inte klart förrän tidigast år 2028, enligt Anton Persson.
I våras gjordes ett antal åtgärder, som att sätta upp större skyltar och förstärka markeringar och spärrlinjer på vägbanan för att visa tydligare vad som gäller på bron.
Funkar inte med betongsuggor
Men det verkar inte hjälpa. I lokala Facebook-grupper beskrivs situationer där bilister kommer över i fel vägbana och kör mot trafiken. En som varit med om det är Värmdöbon Bengt Larsson.
– Det låg en bil framför mig i det högra körfältet och bilen kom emot oss i mittkörfältet. Vi båda bromsade in och försökte köra så långt till höger som möjligt.
Händelsen inträffade på väg in till stan en söndagsmorgon för tre veckor sedan.
– Det inte så mycket trafik just då, så inget hände som tur är, men det var en väldigt obehaglig situation. Jag förstår inte hur man kan köra fel! Det är jättekraftiga räfflor i marken och väl skyltat, det ska inte gå. Men något måste de göra åt det, säger han.
Nu ska Trafikverket göra ytterligare åtgärder för att försöka minska riskerna på bron.
– Vi skulle kunna göra skyltar och vägmarkeringar ännu tydligare och större. Kanske behövs också skyltning tidigare på väg 222, innan bron, när man kommer från Nacka, säger han.
Skyltningen innan man kör på bron, i riktning mot stan.
Eva Tonström
Möjligen kan skyltningen på östra sidan av bron, på Värmdösidan, också behöva ses över, resonerar han. Det arbetet kommer att ske under september.
Att ställa ut betongsuggor på bron går inte på grund av att det blir för smalt för tung trafik att passera, enligt Anton Persson.
– Väg 222 är en omledningsväg för Essingeleden och för tunga fordon som måste kunna köra mitt på bron, säger han.
Kommunen: "Vill ha en mittbarriär"
Värmdö kommun får regelbundet samtal från Värmdöbor som tycker att bron är farlig och har uppvaktat Trafikverket med krav på att något görs, senast i februari i år.
– De fortsatta incidenterna visar att mer åtgärder måste till. Vi vill att Trafikverket återkopplar på den mittbarriär vi efterfrågat och som de sagt skulle utredas, och ännu tydligare skyltning. Vi kommer följa upp det med dem inom kort, säger Carl Kangas (S) kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.
Carl Kangas (S) kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.
Angie Gray