Hemma hos Brobon Berith Österberg ringde det nyligen i telefonen. En förinspelad röst började prata i andra änden.

– Jag svarade som jag brukar, "Hos Berith". Då var det en tjej som sa att hon ringde från Klarna, hon bröt lite men pratade bra svenska. Hon förklarade att jag hade ett paket som skulle lösas ut för 299 kronor. Så sa hon att jag skulle trycka 1 för att betala in pengarna eller 2 för att paketet skulle gå tillbaka, säger Berith Österberg.

Berith förklarar att hon snabbt tyckte att det hela kändes märkligt.

– När samma information kom i repetition så tänkte jag vad fanken är detta för någonting?

Spanskt mobilnummer ringde

Berith tvekade inte. Hon la på luren direkt då de båda alternativen hade presenterats.

– Sen när jag hade lagt på fick jag se numret de ringde ifrån, då stod det ju Spanien.

Berith Österberg berättar att hon varken har Swish eller egen dator. Hon handlar heller ingenting via internet.

Berith Österberg med hunden Majzan.

Berith Österberg med hunden Majzan.

Maria Löfblad

– Så jag visste att jag inte har något med Klarna att göra alls.

Enligt Berith bidrog det inte något särskilt att rösten var förinspelad, hon beskriver att hon oavsett är "vaksam in i det minsta".

– När den där rösten började surra om att jag skulle trycka 1 eller 2 så tänkte jag att, nej du, det kan du trycka själv och så la jag på.

Varit med förr

För ett år sedan ringde en man upp och hävdade att han ringde från ett inkassoföretag. Mannen förklarade att Berith hade köpt en dator för 20 000 kronor som hon inte hade betalat. Hon uppmanades att swisha pengar.

– Då talade jag om för honom att jag aldrig har ägt en dator, jag har aldrig handlat på faktura, och jag har inte Swish heller.

Inte heller den gången lyckades bedragarna lura Berith. Efter att hon förklarat ovanstående avslutade bedragaren själv samtalet.

Hur ska äldre tänka om man blir uppringd med den här typen av samtal?

– De ska inte vara så godtrogna. De ska lyssna på vad personen säger i andra änden innan man svarar och trycker på någonting.

Klarnas pressansvarige skriver till Mitt i: "Det är viktigt att konsumenter är uppmärksamma och inte lämnar ut personuppgifter till någon som ringer upp."

Klarnas pressansvarige skriver till Mitt i: "Det är viktigt att konsumenter är uppmärksamma och inte lämnar ut personuppgifter till någon som ringer upp."

Mostphotos

Klarna: Var uppmärksam!

Joel Hedin är pressansvarig hos Klarna. I ett mejl till Mitt i skriver han:

"Tyvärr försöker bedragare använda vårt varumärke, precis som de gör med storbanker och svenska företag med högt förtroende, för att lura konsumenter. Det är viktigt att konsumenter är uppmärksamma och inte lämnar ut personuppgifter till någon som ringer upp. Om man blir ombedd att logga in, lämna personuppgifter eller blir det minsta tveksam ska man själv ta kontakt med kundservice hos företaget."

Även tidningen Råd & Rön uppmärksammar den förinspelade rösten som påstår sig ringa från Klarna här.

Polisen om rösten

Kommunpolisen Magnus Nilsson känner inte till att polisen lokalt i Upplands-Bro och Järfälla ska ha fått in anmälningar gällande det tillvägagångssättet som Berith genomskådade. Själva uppringningen av en automatisk röst är inte ett brott i sig, frågan blir vad som händer om någon trycker sig vidare och får prata med en fysisk person.

En färsk polisanmälan ger en inblick i vad som ser ut att ske i nästa steg. Denna kom in till polisen onsdagen den 13 november berättar Magnus Nilsson.

Magnus Nilsson, kommunpolis, Upplands-Bro

Magnus Nilsson, kommunpolis, Upplands-Bro

Mikael Andersson

Här rör det sig om en engelsk förinspelad röst som presenterar sig och uppmanar den som ringts upp att göra knappval. Nu är det påstådda bolaget ett annat än det som Berith utsattes för.

– Målsäganden uppmanades att göra ett knappval, vilket denne gjorde. Då kopplades det vidare till en människa, en kvinna som pratade engelska med tydlig indisk brytning. Den kvinnan talade då om att man var skyldig 200 euro för betalning av en mobiltelefon. Och då la målsäganden på luren, säger Magnus Nilsson.

I det här fallet rör det sig om ett misstänkt försök till bedrägeri.

Hur vill polisen att den som blir uppringd ska agera? Förinspelad röst eller ej?

– Det är klokt av målsägande att lägga på så fort som möjligt. Det är det vi uppmanar till. Känns det helt fel så ska du bara lägga på.

Polisen i Upplands-Bro och Järfälla gick även ut på Facebook under onsdagen den 13 november. Här varnar man äldre för att det nu kommer in flera anmälningar om nya äldrebedrägerier, där en person ringer och utger sig vara anställd på ett elektronikföretag.

Polisen Järfälla/Upplands-Bro bedrägerivarning