Heltäckningsmatta, mjuka­ stoppade skärmar och dämpad­ belysning. I tre nyinredda klassrum på Gärdesskolan går nio elever sedan höstterminens början i en nystartad klass som kallas för CSU – central särskild undervisningsgrupp.

Eleverna, som täcker ett spann mellan ettan och femman, kommer från olika delar­ av innerstaden. Alla har särskilda behov och har haft det svårt i sina tidigare klasser.

– Vi tränar på att vara i ett socialt sammanhang igen och att sitta i ett klassrum. Vi jobbar­ också med att fylla igen kunskapsluckor så att alla har en grund, säger läraren Sara Andersson.

Nästa höst ska Gärdesskolans CSU-grupp vara fullt utbyggd med 18 elever från årskurs 1 till 9. Det blir den första CSU-gruppen i norra innerstaden.

Till gymnasiet

I hela staden har antalet CSU-platser ökat från 251 till 300 i år.

– Vi vill att alla barn ska ha en chans att ta sig igenom­ skolan och klara sig bra i livet­. De ska få förutsättningar att kunna gå vidare till gymnasiet, säger skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S) under ett besök på skolan.

Rektor Therese Moyano, läraren Sara Andersson och Skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S),

Rektor Therese Moyano, läraren Sara Andersson och Skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S),

Johan Sjölund

Mitt i har tidigare berättat­ att det är högt tryck på CSU-platserna i staden. Förra­ året fick 200 elever avslag på sin ansökan till en CSU-grupp.

– Målgruppen växer, och det kan bli aktuellt att bygga ut grupperna ännu mer. Men de elever som kan gå i en vanlig klass ska så långt det är möjligt få det stöd de behöver där, säger Emilia Bjuggren.

Att den nya CSU-gruppen i norra innerstaden förlades till Gärdesskolan har flera orsaker­, menar rektorn Therese­ Moyano. De har utrymmet, de har F–9 och de har erfarenhet.

– Jag har jobbat med CSU-grupper tidigare. En skola för alla låter som en floskel men det är superviktigt för mig att vi kan erbjuda det här, säger hon.

En bra start

Hittills har skolan sett flera positiva resultat i den nya CSU-gruppen.

– Bland det viktigaste är att eleverna ska känna att de lyckas i skolan, att de är trygga och vill komma hit. Och vi har haft föräldrar som berättat att deras barn sagt att de för första gången har klasskamrater, säger Therese Moyano.