Det gäller att ha spettkompetens. Annars blir man kanske snurrig av det köttpussel som kebabkocken Taner Ates lägger i köket på Albygatan.

Ett spett tar två dygn att förbereda och räcker till cirka 500 kebaber.

– Det är våra egna recept och högrevskebab. Vi gör den helt och hållet från grunden, säger Rasit Dincer.

Taner Ates förbereder ett kebabspett. "Det är en lång process", säger Rasit Dincer till vänster.

Taner Ates förbereder ett kebabspett. "Det är en lång process", säger Rasit Dincer till vänster.

Alexander Kuronen

I helgen invigde han kebabkedjan Dedes första restaurang i Sundbyberg. Också det har varit en process. Rasit drog i gång kolgrillen Mekan i samma lokal i våras. Redan då var tanken att vara en del av Dedes, som jobbar utifrån en franchisemodell.

Enligt Rasit har det tagit lite tid att få alla detaljer på plats. När det nu är ordnat kan restaurangen i Lilla Alby stoltsera som kedjans första med kolgrill.

Kebaben står dock i fokus, säger Rasit som tror på områdets potential.

– Kebab kan finnas var som helst, folk kommer att äta det. Och jag tror att vi är bäst på det.

19-årig burgarveteran

Tidigare låg hamburgerkedjan Brödernas i lokalen. Medan Lilla Alby förlorat ett burgarställe har Hallonbergen fått ett nytt: Chishko.

I vagnen står 19-årige delägaren Zubeyr Amale och steker lök. Trots sin ringa ålder har han redan hunnit jobba på både kedjan Bun Meat Bun och Brams i Kista.

– Jag och mina kompisar sade "låt oss öppna i Hallonbergen". De har ont om matställen, säger han.

Timmen innan burgarvagnen Chishko öppnar brukar Zubeyr Amale ägna åt att förbereda lök och såser.

Timmen innan burgarvagnen Chishko öppnar brukar Zubeyr Amale ägna åt att förbereda lök och såser.

Alexander Kuronen

Vagnen rullade in i centrum i somras. På den tiden har Chishko också blivit ett ställe för ungdomar att hänga vid, berättar Zubeyr.

– Varje gång någon kommer hit och tycker att det är gott, jag känner ... inte fjärilar i magen kanske, men det känns bra.

Även om burgartrenden knappast är ny så är intresset fortfarande stort, säger han – och kunderna har lärt sig skilja på bra och dåliga burgare.

– Vi vågar lite mer, vi har till exempel en svampburgare. Man ska alltid utforska framåt.