Uppåt 780 meter att gå blir det för Nackabor som vill byta från tunnelbana till buss vid den tillfälliga busspontonen vid Stadsgårdsterminalen.
Johan Kristensen
20240517162604
20240517232438
2024-05-17
16:26
2024-05-17 23:24
Det har talats om 400, 500 och 600 meter – men det blir 780 meter att gå för den som vill stiga på bussarna till Nacka och Värmdö när den tillfälliga bussterminalen på pontonen vid Stadsgårdsterminalen sjösätts i augusti. SL sätter in en extra tillgänglighetsbuss.
Pontonen som ska användas som tillfällig bussterminal för Nacka- och Värmdöbussarna har varit på plats sedan i mars.
När den börjar användas den 19 augusti kommer var fjärde buss inte få plats.
– I maxtimmen på morgonen är det upp till 180 bussar som trafikerar Slussenterminalen. Trafiksituationen runt Stadsgårdsterminalen gör att några busslinjer behöver dras om för att det inte ska bli stopp i trafiken i rusningstid, säger Erik Norling, trafikdirektör vid SL i ett uttalande.
”Väldigt långt”
Den tillfälliga terminalen gör också att busspendlare från Nacka och Värmdö får längre att gå om de ska byta till tunnelbana vid Slussen. ”För avstigande kan sträckan vara upp till 570 meter och för påstigande upp till 780 meter”, skriver SL i ett pressmeddelande.
– Vi är fullt medvetna om att många kommer att uppleva att det är väldigt långt att gå när man ska byta till tunnelbanan vid Slussen. Tillsammans med Stockholms stad har vi utifrån de förutsättningar som finns gjort allt vi kunnat för att underlätta så mycket vi kan, säger Erik Norling.
Nya hållplatser på Saltsjöbanan
”Resenärer med exempelvis rörelsehinder kommer att kunna byta till en nyinrättad tillgänglighetslinje som går från Henriksdal till Slussen och Medborgarplatsen”, skriver SL.
Även ersättningsbussarna på Saltsjöbanan får nya hållplatser.
”Ersättningstrafiken för Saltsjöbanan flyttas och får två olika målpunkter: Glasbruksgatan vid Katarinavägen och Nacka gymnasium”‚ skriver SL.
Nackas kommunalråd och ordförande i natur- och trafiknämnden Peter är besviken.
”Man lovade bättre service och lägre priser. Det blev högre priser och sämre service. Det räcker nu”, skriver han i Facebookgruppen Trafiknytt Nacka/Värmdö.
”Katastrof”
Extra besviken är han på omläggningen av Boobussarna.
”Omläggningen av Boobussarna 442X och 446 är ju katastrof. De enda direktbussarna som tidigare gick från Boo till Medborgarplatsen ska nu gå till Sickla Udde. Sickla Udde! Det här gör att alla andra motorvägsbussar från Boo som går Värmdövägen kommer att vara ännu fullare, redan idag är många fullsatta. Vi behöver ju flera bussar som går direkt ut på 222:an, inte färre. Riktigt, riktigt dåligt. Boo drar ännu en nitlott i den rödgröna regionens busstombola”, skriver han.
Däremot är han glad över omläggningarna av Saltsjöbanans ersättningstrafik den nya tillgänglighetslinjen 71T som ska gå från Henriksdal till Slussen och Medborgarplatsen.
”Bra för den som har svårt att gå långt.”
Busspontonen behövs för att inte försena Slussenbygget ytterligare och eftersom den underjordiska bussterminalen i Katarinaberget är försenad. Den tillfälliga terminalen ska användas tills terminalen i Katarinaberget är klar hösten 2025.
Så ändras trafiken när busspontonen sjösätts
Förändring av SL:s linjer från Nacka och Värmdö från den 19 augusti:
Linje 71 går endast till Henriksdalsviadukten. Där kan resenärerna byta till övrig trafik mot Stadsgårdsterminalen eller hållplats Glasbruksgatan på Katarinavägen.
Ny linje: 71T. För att säkerställa tillgång till tunnelbaneentréer för rörelseförhindrade kommer den nya linjen 71T att trafikera sträckan Henriksdal–Slussen (via Katarinavägen)–Medborgarplatsen (via Söderledstunneln)–Henriksdalsviadukten (via Folkungagatan). Bussen går var 15:e minut och kommer stanna endast vid följande hållplatser: Henriksdal, Londonviadukten, Slussen (på Slussbrogatan), Medborgarplatsen, Londonviadukten, Henriksdalsviadukten. Resenärerna som är i behov av denna linje föreslås att byta mellan linje 71T och övrig Nacka-Värmdö trafik vid Londonviadukten.
Linje 423 och 449 dras om till hållplats Glasbruksgatan på Katarinavägen. Resenärer hänvisas till tunnelbanan vid Slussen för vidare resa till Medborgarplatsen och Skanstull.
Linje 442X och 446 dras om till Sickla udde. Resenärer hänvisas till att byta buss vid Nacka trafikplats till Stadsgårdsterminalen eller hållplats Glasbruksgatan på Katarinavägen. I och med denna förändring ska på- och avstigning vara tillåtet på dessa linjer i båda riktningarna vid Nacka trafikplats.
Ersättningstrafiken för Saltsjöbanan:
Linje 25M får en ny start- och sluthållplats vid Glasbruksgatan på Katarinavägen i stället för Slussen. Linjen går Saltsjöbaden-Fisksätra-Nacka trafikplats-Glasbruksgatan med förstärkningsavgångar Fisksätra-Glasbruksgatan i rusningsriktning.
Linje 25F får en ny start- och sluthållplats vid Nacka gymnasium i stället för Henriksdal. Linjen går Fisksätra – Saltsjö-Duvnas – Nacka gymnasium via Värmdövägen. Resenärer som ska till Henriksdal och vidare till Slussen hänvisas till övrig trafik vid hållplats Nacka forum.
Linje 26M får en ny start- och sluthållplats vid Glasbruksgatan på Katarinavägen i stället för Slussen. Linjen trafikerar Solsidan-Fisksätra-Nacka trafikplats-Glasbruksgatan med förstärkningsavgångar Fisksätra-Glasbruksgatan i rusningsriktning.
Linje 26C behåller dagens upplägg med morgonturer på vardagar från Solsidan till Cityterminalen.
Pendelbåtar:
Tre pendelbåtlinjer kan utgöra komplement till busstrafiken för resande från Nacka och Värmdö.
Linje 80 förstärks med fler turer. Linjen trafikerar bland annat bryggorna Nybroplan, Allmänna gränd, Saltsjöqvarn, Finnboda hamn, Kvarnholmen, Blockhusudden, Nacka strand.