Två år har gått sedan valet och Lidingökoalitionen är halvvägs igenom mandatperioden. Inför valet frågade Mitt i Lidingö partierna om deras absolut viktigaste valfrågor – M, LP och stödpartiet SD svarade trängselskatten vid hämtning och lämning i Ropsten.
”Tillsammans med M på riksnivå lovar vi att trängselskatten vid hämtning och lämning i Ropsten tas bort”, skrev M som sitt löfte nummer ett.
”Stenhårt driva och bevaka borttagen trängselskatt i Ropsten”, skrev LP.
Bakgrunden var att Lidingömoderaterna hade skickat ut en enkät till alla hushåll på ön med frågor om vad som var viktigt inför valet. Ett stort antal svarade då att de ville kunna åka till Ropsten utan att betala trängselskatt.
Under vissa tider på dygnet kostar det nämligen 90 kronor att köra fram och tillbaka mellan Lidingö och Ropsten för att hämta eller lämna någon där.
– Det är fullständigt vansinnigt. Man drar sig för för att hämta och lämna gäster vid tunnelbanan. Förr behövde man inte betala någonting, nu kan det bli rätt mycket – uppåt 100 kronor. Det är ett stort irritationsmoment, säger Rudbodabon Jan Holtz.
Pekka Pääkkö
Inget parti inom oppositionen lovade att slopa skatten – men alla vill att den ryker.
– Moderaterna signalerade att de hade stöd i riksdagen för sitt vallöfte, men vi har inte sett något resultat. Jag ser fram emot att det går hela vägen fram men ser inga signaler på det, säger Daniel Larson (S), oppositionsråd på Lidingö.
Att saken avgörs på nationell nivå gör det hela klurigare, menar Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande.
– Ärendet förbereds i regeringskansliet och jag har fått besked om att det kommer att tas under mandatperioden. Men tidpunkten avgörs på nationell nivå, då det är en statlig fråga.
– Jag brukar åka till ett stall och parkera här och har upptäckt att det kostar olika lite beroende på hur man kör. Men jag tänker ju på att jag måste betala trängselskatt om jag ska parkera här. Jag hoppas de får bort den!, säger Agneta Falkerheim.
Pekka Pääkkö
Riksdagsledamoten och Lidingöbon Ida Drougge (M) sitter i finansutskottet och i skatteutskottet där frågan ska behandlas.
– Partier på Lidingö har ju alltid velat ändra på det här, men vi har aldrig tidigare haft ett nationellt parti i regeringsställning som lovat att göra det, säger hon.
En lagändring måste till för att slopa skatten, då det står i lagtext var stationerna för trängselskatt ska finnas och hur de ska vara utformade. Ett ärende för den lagändringen är ännu inte skrivet.
Har det hänt något nytt sedan januari 2023 när vi pratade om detta senast?
– Det har absolut hänt saker, man jobbar vidare med frågan. Men jag kan tyvärr inte gå in på vad som hänt. Det skulle heller inte vara till gagn för frågan.
Varför?
– Jag kan inte prata å regeringens vägnar. Det är inte min sak att berätta vad som pågår i regeringskansliet. Men de jobbar med frågan och jag har ofta kontakt med dem.
Kommer fler kommuner att kräva samma sak?
– Lidingös situation är unik då Ropsten är vår stora kollektivtrafiknod samt att biltrafik dit inte skulle öka trängseln i stan. En liknande situations fanns tidigare i Backa i Göteborg, och där har man fått igenom ett undantag för länge sedan
Trafikverket har tittat på olika tänkbara sätt att verkställa en ändring, enligt Ida Drougge. Ett är att förare får skatten återbetald när de kör tillbaka ut mot Lidingö efter att ha varit i Ropsten.
– Det är helt sjukt. Nu till exempel väntar jag på en kompis. Ska bara hämta honom och var tvungen att betala tjugo spänn in så blir det tjugo spänn när jag åker ut. Bara för att vänta här i tio minuter. Jag kan förstå skatten om man åker in till stan under "rush-hour", säger Thanos Salampases, som studerar på Bosön.
Pekka Pääkkö