Från 700 till 1 300 bostäder. Om några år kommer Smedshagen i Hässelby villastad att nästan ha växt sig dubbelt så stort.

Hyreshusområdet från 1987 kommer få ytterligare en upplåtelseform. Men förtätningen, med totalt 600 bostadsrätter, väcker känslor.

Sprickor i väggarna

När Mitt i är ute och träffar folk i Smedshagen anser de flesta att projektet blir för stort.

– Varför inte se till att fastighetsägarna rustar upp de befintliga hyreshusen först? Vi har sprickor i väggarna i våra hem. Varför inte lösa kriminaliteten först? Varje vecka är polishelikoptern uppe och snurrar, säger Charlotta Nordström, 51, på Carl Bondes väg.

Hon har bott i Smedshagen i 16 år. Det nya bostadsprojektet känns obalanserat, menar hon.

– Jag tror inte efterfrågan på dessa bostadsrätter blir tillräckligt stor om inget drastiskt görs med området, säger Charlotta Nordström.

1 366 bostäder i Hässelby-Vällingby

2 477 bostäder kan börja byggas under 2022 i Hässelby-Vällingby och Spånga, drygt hälften av dem är aktuella i Hässelby-Vällingby. Bo Arkelsten (M), stadsdelsnämndens ordförande, är inte överförtjust över alla platser som staden vill bebygga de kommande åren.

Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd har bland annat ifrågasatt förtätningen i Smedshagen samt flera kommande projekt i Hässelby strand.

– Folk behöver såklart någonstans att bo. Men kommunikationerna måste fungera. Vi har en politisk majoritet härute i västerort som tycker en sak. Sedan blir vi helt överkörda av exploaterings- och stadsbyggnadsnämnden. De tycker helt annorlunda, säger Bo Arkelsten.

Vill se luft mellan områdena

Han vill nämligen se mer byggen på höjden i västerort.

Jag tror inte efterfrågan på dessa bostadsrätter blir tillräckligt stor om inget drastiskt görs med området.

– Vi vill inte att grönområdena byggs sönder. Det behövs luft mellan våra bostadsområden. Denna lokalkännedom har varken exploateringskontoret eller stadsbyggnadskontoret. Ska det ens vara någon vits med stadsdelarna så måste lokalpolitikernas ord vara värt något, säger han.

1 006 bostadsrätter mot 360 hyresrätter. Så ser fördelningen av upplåtelseformerna för de aktuella byggstarterna ut i Hässelby-Vällingby. Bo Arkelsten välkomnar valet av bostadsrätter i Smedshagen.

– Jag ser det som en integrationsfråga. Folk tar lite mer ansvar för sitt område om det är bostadsrätter, säger han.

Kräver fler bussar

Han delar dock oron om huruvida kollektivtrafiken klarar inflyttningen.

– Titta på Hässelby villastad innan pandemin. Bussarna var överfulla. Det krävs tätare buss- och t-banetrafik. Smedshagen kommer bli väldigt, väldigt ihopbyggt.

Antingen måste regionen sätta in längre bussar, eller tätare turer, menar han.

– Om hemarbete fortsätter i vissa yrkeskategorier efter pandemin kan det dock underlätta. Arbetar en del folk hemma två dagar i veckan så kommer antalet resande minska. Det ska bli jätteintressant att följa den utvecklingen.