Pendlarna som hoppar ur Saltsjöbanans vagnar på Saltsjö-Järlas station, går över perrongen och förbi den uppgrävda Värmdövägen till ersättningsbussarna. Bussarna kör sedan vidare mot Slussen och Cityterminalen på den nu asfalterade banvallen.

Den 15 december började SL köra tåg igen på Saltsjöbanan efter närmare två års stopp för bygge av dubbelspår i Fisksätra och Tattby, förstärkt el och ombyggnad av Danvikstullsbron. I en övergångsperiod körde ersättningsbussar parallellt men sedan i söndags hänvisar SL alla som reser från Saltsjöbaden och Fisksätra till tåget.

Vid Saltsjö-Järla station måste pendlare korsa en trafikerad cykelbana och ett övergångsställe på Värmdövägen för att nå busshållplatsen.

Vid Saltsjö-Järla station måste pendlare korsa en trafikerad cykelbana och ett övergångsställe på Värmdövägen för att nå busshållplatsen.

Johan Kristensen

Men rälsen som ska gå till Slussen igen 2028 slutar nu i Saltsjö-Järla.

Sedan i mars 2023 har Nacka kommun asfalterat banvallen mellan Järla och Nacka station och lett bilar och bussar hit under tiden Värmdövägen byggs om till stadsgata. Bygget som redan har blivit minst 500 miljoner kronor dyrare än planerat ska vara klart 2029 men det kan dröja ännu längre.

– Olika saker har förskjutits i tid, två etapper har man inte påbörjat än. Nu funderar vi hur vi kan genomföra det som återstår på ett så bra sätt som möjligt utan att vara på banvallen, säger kommunalrådet Mats Gerdau (M).

”Arbeta fler timmar om dygnet”

Lånet av Saltsjöbanans banvall visar sig bli kostsamt för kommunen: tre miljoner kronor i månaden.

– Vi ser om gång- och cykeltrafiken kan fungera parallellt med att vi bygger och om och vi måste leda om trafiken. Vi ser också över om vi kan arbeta fler timmar om dygnet för att få klart Värmdövägen snabbare för att slippa betala för ersättningsbussarna, säger Mats Gerdau.

Kommer Nacka behöva betala för ersättningsbussar tills Värmdövägen är klar?

– Det hoppas jag inte. Jag hoppas att vi kan genomföra de återstående etapperna utan att det påverkar Saltsjöbanan. Jag hoppas också att SL passar på att bygga om exempelvis tunneln under Nacka station och göra andra arbeten som måste göras så att Saltsjöbanan inte blir avstängd ytterligare en gång när vi väl är klara.

Osäkra poster gör att ombygget av Värmdövägen kan bli ytterligare 320 miljoner kronor dyrare.

– Jag har inte fått några nya prognoser. Det beror på hur lång tid det tar. Kan vi komma av banvallen kanske vi får ökade kostnader för Värmdövägen men minskade kostnader för ersättningsbussarna. Kostnad är en viktig sak. Framkomlighet är en annan viktig sak, säger Mats Gerdau.

Nej till fler ersättningsbussar

Han tycker att SL borde ha fortsatt med busstrafiken tills tågen kunde köra till Henriksdal.

– Ja, jag tycker att det vore bättre att vänta. SL:s argument är att de behöver trimma in tåg, signalsystem och att ledningarna behöver ha el i sig för att inte gå sönder. Nu verkar de ju ha gjort det ändå, det har ju varit flera strömavbrott de första dagarna.

Saltsjö-Järla är Saltsjöbanans nya tillfälliga slutstation.

Saltsjö-Järla är Saltsjöbanans nya tillfälliga slutstation.

Johan Kristensen

Men SL har inga planer på att köra bussar parallellt med tågrafiken, enligt presskommunikatören Natalie Nordenswan.

– Vi har valt att köra ersättningsbussar parallellt inledningsvis eftersom Saltsjöbanan inte trafikerats på två år och för att säkerställa att den ska kunna köra med full kapacitet först. Nu går trafiken som den ska på de två sträckorna och då kommer vi inte fortsätta köra parallellgående trafik.

”Grävt upp gatan”

Enligt SL bidrar Nacka kommuns ombyggnad av Värmdövägen till kaoset. Speciellt när det byggs om nära busshållplatsen.

– Just nu är det lite besvärligare, särskilt vid bytespunkten i Saltsjö-Järla där Nacka kommun har grävt upp en del av gatan. Vi har en dialog med kommunen och den senaste uppgiften som jag har är att det ska vara åtgärdat inom ett par veckor, säger Natalie Nordenswan.

Mats Gerdau är varken nöjd med hur tågen eller ersättningsbussarna har fungerat den här veckan.

– Det har varit strömavbrott för tågen i flera dagar, bussarna står inte alltid på rätt plats. Det är besvärligt för alla Saltis- och Fiskisbor. Så här kan SL inte fortsätta att sköta det. Betalar vi tre miljoner kronor i månaden måste det funka, säger Mats Gerdau.

Trafikkaoset upprör oppositionsregionrådet Carl-Johan Schiller (KD).

– Miljöpartiet försvårar stockholmarnas livspussel. Vänsterstyret måste säkerställa en välfungerande kollektivtrafik – och när den brister, ska ersättningstrafiken vara smidig. Det vi ser i Nacka just nu är tyvärr under all kritik.

Anton Fendert håller med om att ersättningsbussarna från Saltsjöbaden och Fisksätra hade förbättrat trafiksituationen men är tydlig med att Nacka kommun får vara beredd att betala mer än de 3 miljoner kronor kommunen betalar i nuläget. Ersättningsbussar på hela Saltsjöbanan skulle kosta 15 miljoner kronor i månaden.

Nacka slipper betala för bussarna mellan Henriksdal och Slussen. Bussar mellan Saltsjöbaden och Fisksätra och Saltsjö-Järla skulle kosta 10,5 miljoner kronor. Hur mycket kommunen skulle få betala är inte avgjort.

– Det återstår att se. Men det här ligger på Nackas ansvar. De har ju asfalterat banvallen för att kunna bygga om Värmdövägen. När kommunen har orsakat det här får kommunen också vara med och betala för ersättningstrafiken, säger Anton Fendert.

Saltsjöbanans kaos: Från 25 till 60 minuter till jobbet

Saltsjöbanan är igång igen men går bara halvvägs och många pendlare får fler byten och längre restid.

– Tidigare tog det 20 minuter – nu tar det en timme, säger Igelbodabon Gabriel Persson.

Saltsjöbanan gnisslar in på nya ändhållplatsen Saltsjö-Järla, människor väller ut på perrongen och tågar över cykelbanan och övergångsstället över den uppgrävda Värmdövägen till busshållplatsen för att ta sig vidare till CItyterminalen eller Slussen. Nacka kommun har asfalterat banvallen från Järla station till Nacka station och lett över bilar och bussar för att kunna bygga om Värmdövägen. Eftersom rälsen fortfarande saknas får kommunen nu betala 3 miljoner kronor i månaden för ersättningsbussarna.

Att först åka tåg och sedan byta till buss tar för de flesta betydligt längre tid än att åka buss hela vägen från Fisksätra eller Saltsjöbaden som var möjligt fram till i söndags.

Sedan i söndags har Saltsjöbanan drabbats av flera strömavbrott och inställda tåg. På onsdagsförmiddagen gör spänningsfall att tågen bara kan köra i 40 kilometer i timmen.

”Just nu är det lite jobbigt”, säger Gabriel Persson som har fått 60 i stället för 25 minuter från Igelboda till jobbet i Henriksdal.

”Just nu är det lite jobbigt”, säger Gabriel Persson som har fått 60 i stället för 25 minuter från Igelboda till jobbet i Henriksdal.

Johan Kristensen

Gabriel Persson veckar pannan. Han reser från Igelboda till Henriksdal och upplever en markant försämring. Ersättningsbuss 25B syns inte till och han befarar att han behöver gå 150 meter bort till Järla station för att ta buss 409 eller 410 i stället.

– De flesta av de här direktbussarna stannar inte i Henriksdal. Det har inte fungerat speciellt bra så här långt. Tidigare har det tagit ungefär 25 minuter nu tar det en timme. Vi får se om det kan bli bättre senare men just nu är det lite jobbigt. 

Vid Saltsjö-Järla station måste pendlare korsa en trafikerad cykelbana och ett övergångsställe på Värmdövägen för att nå busshållplatsen.

Vid Saltsjö-Järla station måste pendlare korsa en trafikerad cykelbana och ett övergångsställe på Värmdövägen för att nå busshållplatsen.

Johan Kristensen

”Kaotiskt”

Abida Jalil står på perrongen. Hon har åkt från Älta och ska vidare till Igelboda.

– Jag tycker att bussen fungerar bättre. Tågen har haft problem de första två dagarna. 

Dragica Parlov, 69, bor i Fisksätra och åker till jobbet på Södersjukhuset.

– Det tar lite tid, särskilt när jag ska hem från jobbet. Med bussarna tog det 40 minuter nu tar det en timme. Men jag ska gå i pension, säger hon.

”Med bussarna tog det 40 minuter nu tar det en timme.”, säger Dragica Parlov som åker från Fisksätra till jobbet på Södersjukhuset.

”Med bussarna tog det 40 minuter nu tar det en timme.”, säger Dragica Parlov som åker från Fisksätra till jobbet på Södersjukhuset.

Johan Kristensen

Tobias Dantoft åker från Solsidan till Slussen.

– Det har varit kaotiskt. Det var strömavbrott när jag skulle hem i måndags. På morgonen tog resan fem minuter längre tid än vad det brukar göra, säger Tobias Dantoft.

”Det har varit kaotiskt”, säger Tobias Dantoft som åker från Solsidan till Slussen.

”Det har varit kaotiskt”, säger Tobias Dantoft som åker från Solsidan till Slussen.

Johan Kristensen

”Solsidan är värst”

Busschaufförerna Dogan Gulcu och Jonas Grenklo har neongula väster och har ryckt in som kundvärdar för att lotsa Nackaborna rätt.

– Vanliga Nackabussarna går från andra sidan bron. Du måste gå upp för trappan och ner igen, säger Jonas Grenklo och visar en man med ryggsäck bort mot Järla station.

Kundvärdar i gula västar lotsar pendlarna till rätt ersättningsbuss vid Saltsjö-Järla station.

Kundvärdar i gula västar lotsar pendlarna till rätt ersättningsbuss vid Saltsjö-Järla station.

Johan Kristensen

De medger att starten inte har gått som på räls.

– Det har varit lite kaotiskt men det börjar bli bättre. I måndags och tisdags stod tåget till för att det var strömavbrott. Solsidan är ju värst. Då måste du ta Saltsjöbann till Igelboda, byta tåg, åka hit och byta till buss och kanske byta till tunnelbana vid Slussen, säger Jonas Grenklo.

Flera Nackabor är besvikna över att Saltsjöbanan bara går halvvägs till Slussen och tar betydligt längre tid än ersättningsbussarna.

Flera Nackabor är besvikna över att Saltsjöbanan bara går halvvägs till Slussen och tar betydligt längre tid än ersättningsbussarna.

Johan Kristensen

Men det finns undantag. En man som reser från Fisksätra till jobbet i Finntorp tycker tvärtom att allt har blivit bättre. 

– Tåget går snabbare och eftersom jag inte behöver resa vidare med buss har det bara blivit bättre, säger han.

Flera Nackabor vill att bussarna ska fortsätta att köra hela vägen från Saltsjöbaden och Fisksätra till Slussen tills att hela Saltsjöbanan är igång.

Mitt i har sökt regionrådet Anton Fendert (MP), Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och Peter Zethraeus (M) och SL:s presstjänst för kommentarer.

”Bussen fungerar bättre”, säger Abida Jalil som åker från Älta till Igelboda och byter från buss till Saltsjöbanan vid Saltsjö-Järla station.

”Bussen fungerar bättre”, säger Abida Jalil som åker från Älta till Igelboda och byter från buss till Saltsjöbanan vid Saltsjö-Järla station.

Johan Kristensen

Saltsjöbanans kaos: Från 25 till 60 minuter till jobbet

Resenärer vill ha tillbaka ersättningsbussarna: ”Fungerar bättre” ✔ ”Solsidan är värst”

15 miljoner i månaden för bussar på hela Saltsjöbanan

Vill Nacka ha ersättningsbussar längs hela Saltsjöbanan får kommunen vara beredd att betala 13,5 miljoner kronor i månaden.

– Eftersom Nacka har orsakat det här genom att asfaltera banvallen får Nacka också vara med och betala, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Sedan i söndags har restiden till jobbet skenat för många Nackabor. Ersättningsbussarna som sedan i december har kört parallellt med Saltsjöbanans tåg drogs då in. De som pendlar från Fisksätra och Saltsjöbaden måste därför först åka tåg och sedan byta till buss vid Saltsjö-Järla station. 

Sedan i mars 2023 har Nacka kommun nämligen asfalterat banvallen och lett bilar och bussar mellan Järla station och Nacka station dit för att kunna bygga om Värmdövägen. 

Vid Saltsjö-Järla station måste pendlare korsa en trafikerad cykelbana och ett övergångsställe på Värmdövägen för att nå busshållplatsen.

Vid Saltsjö-Järla station måste pendlare korsa en trafikerad cykelbana och ett övergångsställe på Värmdövägen för att nå busshållplatsen.

Johan Kristensen

Arbetet med Värmdövägen pågår till 2029 men kommunen letar efter sätt att kunna fortsätta arbetet utan att använda banvallen. Nu måste Nacka nämligen betala 3 miljoner kronor i månaden för ersättningsbussarna mellan Saltsjö-Järla och Henriksdal eftersom rälsen är bortplockad.

2028 ska Saltsjöbanan gå till Slussen igen. Många Nackabor kräver nu att ersättningsbussarna ska fortsätta att köra hela vägen från Saltsjöbaden och Fisksätra till Slussen och Cityterminalen tills tågen kan rulla på hela Saltsjöbanan.

”Nacka har orsakat det här”, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

”Nacka har orsakat det här”, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Pekka Pääkkö

”Ligger på Nackas ansvar”

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) tycker också att SL och regionen skulle ha väntat med tågtrafiken tills det var möjligt att köra tågen hela vägen till Slussen eller åtminstone Henriksdal.

Anton Fendert håller med om att ersättningsbussarna från Saltsjöbaden och Fisksätra hade förbättrat trafiksituationen men är tydlig med att Nacka kommun får vara beredd att betala mer än de 3 miljoner kronor kommunen betalar i nuläget. Ersättningsbussar på hela Saltsjöbanan skulle kosta 15 miljoner kronor i månaden.

Nacka slipper betala för bussarna mellan Henriksdal och Slussen. Bussar mellan Saltsjöbaden och Fisksätra och Saltsjö-Järla skulle kosta 10,5 miljoner kronor. Hur mycket kommunen skulle få betala är inte avgjort.

– Det återstår att se. Men det här ligger på Nackas ansvar. De har ju asfalterat banvallen för att kunna bygga om Värmdövägen. När kommunen har orsakat det här får kommunen också vara med och betala för ersättningstrafiken, säger Anton Fendert.

”Behöver hela gatan”

Nu måste pendlare gå över uppgrävda Värmdövägen, en hårt trafikerad cykelbanan och vänta på grön gubbe vid övergångsstället på Värmdövägen för att nå ersättningsbussarna som åker vidare mot Slussen och Cityterminalen. Anton Fendert lägger även här ansvaret på Nacka kommun.

– Nacka har ju grävt upp en del av gatan men det ska vara åtgärdat inom ett par veckor. Vi behöver hela gatan för att få till ett ännu smidigare byte.

Bilarna ska inte köra på Värmdövägen förbi hållplatsen? 

– Det är kommunens ansvar. Vi vill hitta en så bra lösning som möjligt och det återstår att se hur länge Nacka behöver banvallen. Nacka har fram till nu varit nöjda med den här lösningen. Nu förstår jag det som att man utrycker en viss frustration precis som många resenärer. Vi har haft en bra dialog med Nacka hittills, jag hoppas att den kan fortsätta och att vi kan hitta en bättre lösning så snart som möjligt.

Hur viktigt är det att Saltsjöbanan fungerar?

– Frågan är jätteviktig för att vi ska få fler att se kollektivtrafiken som det mest attraktiva sätten att resa. Jag hoppas att vi kan kroka arm med politikerna i Nacka och deras partivänner i regionen och hitta bra lösningar framöver.

15 miljoner i månaden

Ersättningsbussar från Saltsjöbaden och Fisksätra till Slussen och Cityterminalen parallellt med Saltsjöbanan skulle kosta 15 miljoner kronor i månaden.

Nacka kommun betalar redan 3 miljoner kronor för sträckan Saltsjö-Järla-Henriksdal eftersom man har tagit bort rälsen på sträckan och asfalterat banvallen. 

Ytterligare 10,5 miljoner kronor kostar ersättningsbussar från Saltsjöbaden och Fisksätra till Saltsjö-Järla.

Ersättningsbussarna på sträckan Henriksdal-Slussen för 1,5 miljoner kronor i månaden slipper Nacka att betala.

Källa: Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) säger att Nacka måste betala mer är 3 miljoner i månaden om ersättningsbussar ska sättas in längs hela Saltsjöbanan.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) säger att Nacka måste betala mer är 3 miljoner i månaden om ersättningsbussar ska sättas in längs hela Saltsjöbanan.

Pekka Pääkkö/Johan Kristensen

15 miljoner i månaden för bussar på hela Saltsjöbanan

Nacka kan få betala 13,5 miljoner i månaden ✔️ Fendert: ”Nacka har orsakat det här”