Barn och unga på elsparkcyklar har blivit ett lika vanligt inslag i stadsbilden i Stockholm som duvor.
Men i takt med användandet ökar även olyckorna. De senaste åren har antalet skadliga elsparkcykelolyckor bland barn, 0–17 år, ökat mer än tiofaldigt i länet – från 11 totalt år 2020 till 124 hittills i år.
Varnar för hjärnskador
På Astrid Lindgrens barnsjukhus, som vårdar barn upp till 15 år från hela länet, märks ökningen av. Hos patienter de vårdar efter olyckor med elsparkcyklar är hjärnskakningar, frakturer och sårskador vanligt förekommande, säger ledningsläkaren Katri Sandholm.
– Ibland behöver vi operera ben och armar eller ha kvar patienter med hjärnskakning för observation.
Men barn som ramlar på elsparkcykeln riskerar betydligt värre skador, särskilt om de inte har hjälm.
– Det kan handla om allvarligare hjärnskador eller organblödningar, säger Sandholm.
Katri Sandholm, ledningsläkare Astrid Lindgrens barnsjukhus.
Privat
Ministern: ”Betona vikten av att åka säkert”
De flesta elsparkcykelägare i Sverige har ett fordon som är så tungt eller snabbt att det klassas som en moped. Det är dessutom relativt vanligt att barn under 15 år kör egna, otillåtet snabba elsparkcyklar med sämre bromsförmåga. Det visar en kartläggning av myndigheten Trafikanalys och forskning från universitetet Chalmers.
Förra veckan redovisade Trafikanalys sin kartläggning för infrastrukturministern Andreas Carlson (KD).
– Nu ska regeringen analysera Trafikanalys slutsatser. Jag vill samtidigt betona vikten av att följa de regler som finns och åka på ett säkert sätt, säger Andreas Carlson till Mitt i.
Trafikverket har tidigare föreslagit ett krav på 15 år för alla eldrivna enpersonsfordon, men infrastrukturministern Andreas Carlson vill inte svara på om det är aktuellt med en skärpning av åldersgränsen.
SL förbjöd nyligen alla former av elsparkcyklar på tunnelbanan. Anledningen är att batteriet utgör en brandrisk.
Mostphotos
Tipset: Följ med ditt barn
Endast 2 av 5 barn åker elsparkcykel med hjälm, enligt Nationella trafiksäkerhetsförbundets studie. I åldrarna 15 år och uppåt är det bara 1 av 20. Även om undersökningen gjorts i andra städer än Stockholm hävdar Elisabeth Westman, verksamhetsansvarig på NTF, att situationen här är snarlik.
Nu vill hon att föräldrar ska inse allvaret.
Att föräldrar ska se till att barn bär hjälm är en självklarhet, enligt Westman. En annan uppmaning är att följa med längs den dagliga elsparksrutten och förklara och diskutera med barnet om hur man ska bete sig i trafiken, anser Westman. I hälften av alla olycksfall med elsparkcyklar är just en ojämn väg eller löst grus boven i dramat, enligt Westman. Men oftast är det en kombination av riskfyllda omständigheter.
– Det kan vara att man skjutsar varandra eller tittar ner i telefonen.
SL totalförbjuder elsparkcyklar på tunnelbanan
Elsparkcyklar på tunnelbanan är en brandrisk. Det anser SL som nu förbjuder alla modeller.
Men på pendeln väger ändå ”möjligheten att personalisera sin resa” tyngre.
Om litiumbatterier, som finns i både elcyklar och elsparkcyklar, börjar brinna går det fort och eldsvådan är svår att släcka.
Stockholms kollektivtrafik har inte drabbats av bränder kopplade till elsparkcyklar, men exempel från andra europeiska länder är avskräckande nog, enligt SL.
I fjol skadades tre personer ombord på ett tåg i Barcelona när en elsparkcykel plötsligt exploderade och fattade eld.
– Det låg till grund för att Barcelona förbjöd elsparkcyklar i kollektivtrafiken, säger SL:s presskommunikatör Elin Lindström.
Sedan tidigare är större elsparkcyklar precis som vanliga cyklar inte tillåtna på tunnelbanan.
Nu utökas förbudet till att gälla alla former av mindre åkdon, som ihopfällbara elsparkcyklar, hoverboards och elektriska enhjulingar.
Andra regler på pendeln
Men på pendeltågen gör SL en annan bedömning. Dels för att tågen rullar mer utomhus, dels för att möjligheten att byta till anslutande trafik längs pendeltågslinjerna är sämre.
– Vi måste ta hänsyn till att förbudet inskränker möjligheten att personalisera sin egen resa, säger Elin Lindström.
Samtidigt förbjuds laddning av litiumbatterier på samtliga fordon i SL-trafiken. Det beror på att brandrisken är som störst under tiden batteriet laddas.
Elrullstolar och permobiler är undantagna från regeländringen.
De nya reglerna börjar gälla den 25 november.
Brottsligt att kliva på med elsparkcykel?
”Det är inte ett straffrättsligt brott i den bemärkelsen att vi polisanmäler eller att det skulle utdömas ett straff. Däremot blir det ett brott mot våra avtalsvillkor när regeln träder i kraft den 25 november. SL har därmed rätt att avvisa och vid behov även avlägsna resenärer från vårt område om de inte följer de gällande reglerna i SL-trafiken”, skriver SL:s presstjänst.
Källa: SL
SL är oroliga för brandrisken i elsparkcyklarnas batterier.
Mostphotos