Om litumbatterier, som finns i både elcyklar och elsparkcyklar, börjar brinna går det fort och eldsvådan är svår att släcka.

Stockholms kollektivtrafik har inte drabbats av bränder kopplade till elsparkcyklar, men exempel från andra europeiska länder är avskräckande nog, enligt SL.

I fjol skadades tre personer ombord på ett tåg i Barcelona när en elsparkcykel plötsligt exploderade och fattade eld.

– Det låg till grund för att Barcelona förbjöd elsparkcyklar i kollektivtrafiken, säger SL:s presskommunikatör Elin Lindström.

Sedan tidigare är större elsparkcyklar precis som vanliga cyklar inte tillåtna på tunnelbanan.

Nu utökas förbudet till att gälla alla former av mindre åkdon, som ihopfällbara elsparkcyklar, hoverboards och elektriska enhjulingar.

Andra regler på pendeln

Men på pendeltågen gör SL en annan bedömning. Dels för att tågen rullar mer utomhus, dels för att möjligheten att byta till anslutande trafik längs pendeltågslinjerna är sämre.

– Vi måste ta hänsyn till att förbudet inskränker möjligheten att personalisera sin egen resa, säger Elin Lindström.

Samtidigt förbjuds laddning av litumbatterier på samtliga fordon i SL-trafiken. Det beror på att brandrisken är som störst under tiden batteriet laddas.

Elrullstolar och permobiler är undantagna från regeländringen.

De nya reglerna börjar gälla den 25 november.