Preems chef för elladdning Tobias Henmark och affärsutvecklaren Annika Hägglund testladdar sina elbilar på Preem i Björknäs.

Laddstationen står intill de obemannade bensinpumparna. Men kan alltså flyttas om det skulle behövas.

– Vi kan testa en plats och se om den fungerar och sedan flytta den till en annan plats, säger Tobias Henmark.

”Tack vare batteriet är elkopplingen mycket mindre än på traditionella laddstationer”, säger Preems chef för elladdning Tobias Henmark.

”Tack vare batteriet är elkopplingen mycket mindre än på traditionella laddstationer”, säger Preems chef för elladdning Tobias Henmark.

Pekka Pääkkö

”Enorm satsning”

Företaget har sedan tidigare 13 större elmackar i landet, bland annat på Vattenverksvägen i Nacka.

– Det här är en enorm satsning. Vi har ju enorma raffinaderier och är en av de största utsläpparna i Sverige men satsar på att bli klimatneutrala 2035. Det gör en stor skillnad i hela Sverige, säger Tobias Henmark.

Elbilar går ju att ladda på många olika ställen. Varför elbilsförarna åka just hit?

– Att kunna ha flera olika bränsletyper samlade på samma plats tror vi fortfarande är ett bra koncept. Vi har flera kunder som har fordonsflotter med lite olika bilar att då kunna använda samma företagskort och få allt på en faktura är viktigt. Så jag tror att vi har en plats att fylla även på elsidan.