En politisk majoritet i Stockholms stad vill få bort flyget från Bromma och i stället bygga 16 000 nya bostäder på fältet.

Två vältrafikerade vägar som ligger nära flygplatsen är Kvarnbacksvägen och Ulvsundavägen, som båda korkas igen vid rusning.

Vad säger du till gemene Brommabon, hur blir det med biltrafiken om det byggs på fältet?

– Det är svårt att komma med en klatschig slogan. Det kommer att gå att planera för en stadsdel på den här platsen och klara trafiken, det är väl det man kan säga i det här tidiga skedet, säger Marcus Andersson på trafikkontoret stab. 

Trafikkontoret har börjat titta på trafiksituationen om flygfältet bebyggs men än är det bara på idéstadiet.

Trafikkontoret har börjat titta på trafiksituationen om flygfältet bebyggs men än är det bara på idéstadiet.

Anders Gustafsson

Kommer biltrafiken att öka?

– Bygger man en stor stadsdel så kommer man absolut att öka efterfrågan på resor. Hur stor del av det som blir biltrafik det vet man inte, det beror på hur man bygger och vad man hittar för lösningar.

"Stort område"

Det som är speciellt med Bromma flygplats är att området är så stort, säger Marcus Andersson.

– Det gör att man inte kan se området som ett isolerat tillskott på en specifik plats som på något sätt ska kopplas på utan det är så stort att det här kommer att påverka infrastrukturen runt också.

Stadens utredare kommer att behöva följa samhällsutvecklingen genom hela projektet, enligt Andersson.

Hur menar du?

– Jag menar, samhället såg annorlunda ut för 50 år sedan och det kommer säkert att se annorlunda om 50 år. Att försöka prognostisera i dag exakt hur det här kommer att se ut när det är färdigbyggt, det är inte riktigt meningsfullt. Det här kommer att ta så långt tid att man måste hela tiden ha lite funderingar vad man vill med området och försöka ha lite olika form av flexibilitet i arbetet just för att det är så pass stort.

Marcus Andersson på trafikkontoret stab deltar i den än så länge skissartade trafikplaneringen om Bromma flygfält bebyggs med bostäder.

Marcus Andersson på trafikkontoret stab deltar i den än så länge skissartade trafikplaneringen om Bromma flygfält bebyggs med bostäder.

Johan Munthe-Kaas

Hur kommer trafiken att se ut på Kvarnbacksvägen och Ulvsundavägen?

Ulvsundavägen och Kvarnbacksvägen är två vägar som kommer att finnas kvar även om flyget flyttar och Bromma flygfält bebyggs med bostäder. Det är trafikkontorets bedömning i dag.

Ulvsundavägen och Kvarnbacksvägen är två vägar som kommer att finnas kvar även om flyget flyttar och Bromma flygfält bebyggs med bostäder. Det är trafikkontorets bedömning i dag.

Anders Gustafsson

– Det kommer att finnas trafik på de vägarna men det hänger ihop med hur gatunätet i det här området ska se ut. De två sakerna hänger ihop, vad man planerar att ha på fältet kommer att påverka de här båda vägarnas utformning och funktion.

Ni som jobbar med det här, tror ni att man kan bygga bostäder på fältet och samtidigt ha en rimlig trafiksituation?

– Ja, det är absolut möjligt, det handlar om god stadsbyggnad så löser man det.