JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Bilbro över Brommaplan – borgarrådet väntar med besked

Brommaplan har hamnat i politiskt fokus efter ett förslag från oppositionen att bygga en bilbro över cirkulationsplatsen.

Brommaplan har hamnat i politiskt fokus efter ett förslag från oppositionen att bygga en bilbro över cirkulationsplatsen.

Fred Miller

20250119070049
20250114112810
2025-01-19
07:00

Lättare att välja cykel, kollektivtrafik och att gå. Så vill trafikborgarrådet lösa trafiksituationen på Brommaplan. Moderaternas förslag att bygga en bilbro över Brommaplan avstår borgarrådet från att kommentera och hänvisar till en pågående utredning om trafikplatsen.

Förra veckan skrev Mitt i om oppositionsborgarrådet Dennis Wedins förslag att bygga en bro över Brommaplan, för att förbättra trafikflödet i cirkulationsplatsen och på omkringliggande gator.

När tidningen kontaktar trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP), avstår han från att kommenteral förslaget och hänvisar till en utredning.

"Trafikkontoret utreder trafiksituationen vid Brommaplan. Vi inväntar utredningens förslag eftersom det är en komplicerad plats och det behöver tas fram en väl utredd lösning som underlättar för många resenärer vid Brommaplan", skriver Lars Strömgren i ett mejl till tidningen.

På kort sikt ser Lars Strömgren andra åtgärder som lösning för att öka framkomligheten på Brommaplan:

”Det bästa sättet att minska bilköerna är att göra det lättare att välja gång, cykel och kollektivtrafik, som sväljer fler resenärer på samma yta. Då blir det också lättare att ta sig fram för alla som måste köra bil", skriver Lars Strömgren. 

Det handlar bland annat om nya körfält för buss och bil samt bredare gång- och cykelbanor.

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP), väntar med att kommentera Moderaternas förslag om en bilbro över Brommaplan. Han vill vänta in en utredning som ska komma med förslag om trafikplatsen.

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP), väntar med att kommentera Moderaternas förslag om en bilbro över Brommaplan. Han vill vänta in en utredning som ska komma med förslag om trafikplatsen.

Klara B Orreteg

Investerat 30 miljoner

Enligt Lars Strömgren har Stockholms stad nu senast investerat 30 miljoner kronor för att förbättra trafikflödet på Brommaplan:

"Det handlar bland annat om nya körfält för buss och bil samt bredare gång- och cykelbanor."

De här senare trimningsåtgärderna ska vara färdiga till sommaren.

AndersGustafsson
08-550 550 87

Senaste nyheterna

Under trygghetsvandringarna går man runt i stadsdelen, för att upptäcka eventuella problem.

Under trygghetsvandringarna går man runt i stadsdelen, för att upptäcka eventuella problem.

Emma Löf Hagström

Nu börjar trygghetsvandringarna igen

Nyheter

Chans för Järvaborna att påverka sitt närområde

Lidl på varje hörn? Moderaternas Dennis Wedin vill slå ett slag för lägre priser.

Lidl på varje hörn? Moderaternas Dennis Wedin vill slå ett slag för lägre priser.

Alexander Kuronen/Mikael Andersson

Moderaterna: Öppna fler Lidl – sänk matpriserna över en natt

Nyheter

Sjöstadsmetoden: "Sänkte sina priser med 40 procent"

Roslagsvattens Vd Mikael Algvere.  Taxor har höjts kraftigt de senaste åren.

Roslagsvattens Vd Mikael Algvere.  Taxor har höjts kraftigt de senaste åren.

Arkiv

Avgifter för vatten och avlopp höjs för femte året i rad

Nyheter

Redan bland de högsta i landet ✔ VD:n ”Dopad taxa” ✔ Pengar saknas

Fler Lidl till Stockholm – så vill M sänka matpriserna

Lidl på varje hörn? Moderaternas Dennis Wedin vill slå ett slag för lägre priser.

Lidl på varje hörn? Moderaternas Dennis Wedin vill slå ett slag för lägre priser.

Alexander Kuronen/Mikael Andersson

20250318164337
20250318164442
2025-03-18
16:43
2025-03-18 16:44

Fler Lidl-butiker och färre politiska bromsklossar. Så vill Moderaterna i Stockholm sätta fart på konkurrensen och krossa de höga matpriserna.

Matpriserna har skjutit i höjden och många känner att smärtgränsen är nära. Just nu pågår en bojkott av de stora matjättarna, där konsumenter uppmanas att avstå från att handla hos de största livsmedelskedjorna under en veckas tid. 

I denna debatt kliver nu Moderaterna i Stockholm in med ett nytt förslag: Fler Lidl-butiker i staden.

Enligt Moderaterna är det ofta politiken som aktivt hindrar etableringen av nya livsmedelsbutiker. I vissa fall anser kommuner att det redan finns tillräckligt med butiker, medan andra helt enkelt inte vill ha lågprisbutiker. Partiet menar att dessa beslut fattas utan någon tanke på konkurrens eller konsekvenser.

– En övergripande granskning visar att mer än 8 av 10 mataffärer i Stockholm tillhör någon av de större matjättarna, säger Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i staden.

Prissänkningar på 40 procent

Han lyfter fram ett exempel på hur konkurrens kan påverka priserna.

– När Lidl öppnade i Hammarby Sjöstad sänkte närliggande butiker sina priser med 40 procent över en natt. Det gör verkligen skillnad. Så fort du får lokal konkurrens, tvingas butiker att börja tävla och pressa priserna. 

"Andelen lågprisbutiker är för låg i Stockholm och i vissa stadsdelar är den minimal", säger Dennis Wedin (M).

"Andelen lågprisbutiker är för låg i Stockholm och i vissa stadsdelar är den minimal", säger Dennis Wedin (M).

Mikael Andersson

Enligt Dennis Wedin är det kommunpolitiken som har makt att avgöra var nya mataffärer kan etableras. Han anser att det nu är upp till det styrande S-styret att visa handlingskraft.

Snabbspår för matbutiker

Moderaterna kräver att en konkurrensanalys ska göras varje gång ny markanvändning planeras. Partiet vill också införa ett snabbspår för livsmedelsbutiker.

Möjlighet till mer konsumentmakt.

– Om en butikslokal är ledig kan det ibland krävas att detaljplanen ändras för att livsmedel ska tillåtas. Det tycker vi är både konstigt och onödigt.

Partiet ser en ökad mångfald av butiker som ett sätt att sätta press på de stora matjättarna, som ofta söker marknader där de slipper konkurrens. 

– Det här är en viktig aspekt just för att vi ska få mer möjlighet till konsumentmakt, säger Dennis Wedin.

S: "För en dialog"

Anders Österberg (S), tf finansborgarråd, säger att Socialdemokraterna länge har förespråkat en matpriskommission för att hantera de stigande matpriserna. Han menar att staden jobbar hårt för att göra livsmedelsbutiker mer tillgängliga och skapa bättre konkurrens.

Anders Österberg (S), tillförordnad finansborgarråd i Stockholms stad.

Anders Österberg (S), tillförordnad finansborgarråd i Stockholms stad.

Martin Svensson

– Vi för en tät dialog med livsmedelsföretag, har tillsatt ett handelsforum för dagligvaruhandel och en styrgrupp för proaktiv planering för livsmedelsbutiker.

Vidare säger han att det är bra att Dennis Wedin lyfter frågan om skenande matpriser och kommer med förslag på lösningar.

– Till skillnad från den moderata regeringen som sitter på händerna när matpriserna pressar svenska barnfamiljer.

Moderaternas krav:

Genomför en konkurrensanalys vid ny planering för att säkerställa att det finns utrymme för livsmedelsbutiker.

Gör en översyn av pågående detaljplaner och områdesprogram för att säkerställa att konkurrens och marknadsbehov beaktas, med särskilt fokus på livsmedelsbutikers etablering.

Inför ett snabbspår för livsmedelsbutiker vid skapande av nya detaljplaner, samt när en ändring av detaljplan krävs för att tillåta livsmedelsetableringar.

Genomför en översyn av befintliga detaljplaner i innerstaden för att säkerställa att konkurrensperspektivet och marknadsbehovet beaktas.

Källa: Moderaterna Stockholms stad

MathildaNilsson
08-550 550 27