Barnfamiljer, studenter och pensionärer är de som tydligast har något att glädjas åt, nu när halva tiden har gått för det nya mittenstyrets SL-politik.

De som åker på reducerad biljett har sluppit de prishöjningar som drabbat övriga SL-resenärer. De fria sommarlovskorten för skolbarn har permanentats och utvidgats till alla lov. Åldersgränsen för att få åka med gratis på veckodagar har också höjts från sju till elva år.

Sara och Alfrid Lindqvist tycker lovkortet är jättebra, men har inte så stor nytta av reformen med höjd åldergräns under veckodagarna.

Sara och Alfrid Lindqvist tycker lovkortet är jättebra, men har inte så stor nytta av reformen med höjd åldergräns under veckodagarna.

Petter Beckman

– Trots ett väldigt tufft ekonomiskt läge har vi kunnat skydda de grupper som vi sagt att vi skulle prioritera, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP), som tog över SL-rodret samtidigt som ekonomin rasade, resenärerna svek och pendeltågstrafiken kraschade in i ett aldrig tidigare skådat kaos.

Flera av de segrande partierna – S, MP och C, med stöd av V – hade lovat jobba för sänkta taxor och ökad turtäthet. Istället blev det tvärtom.

Ändrade förutsättningar

Efter en paus under 2023 beslöt man att höja månadskortet med totalt 90 kronor för 2024 och 2025. Innerstadsbussarna blev av med var sjätte avgång från den 19 augusti och ett 20-tal busslinjer runtom i länet lades ner i vintras.

– Jag förstår frustrationen hos dem som förlorar en busslinje. Jag önskar att vi hade kunnat satsa oss ur krisen. Men förutsättningarna ändrades. Vi har inte det ekonomiska stöd från staten som vi hade tidigare. Och resenärerna återvände inte efter pandemin i den takt som vi trodde, säger Anton Fendert.

Med 15 procent färre som köper SL-biljetter jämfört med 2019 saknas miljardbelopp som annars hade kunnat användas för att minska sparkraven. Fendert räknar upp de förbättringar som den nya koalitionen ändå har tagit beslut om.

Påstigning bak

Främst handlar det om påstigningen i bakdörrarna på blåbussarna i innerstan och att det blir permanent tillåtet att ta med cyklar på tvärbanan – två frågor som MP har drivit, ibland med motstånd från oppositionen.

Mandatperioden har också två år kvar, understryker Anton Fendert.

– Vi lovade att permanenta lovkorten och att sänka taxan för barn, unga och pensionärer. Vi har levererat på det första löftet och vi hoppas kunna leverera på de andra också om det ekonomiska läget ljusnar.

"Inte så stor skillnad"

Sara Lindqvist i Hägersten tar en fredagsfika på trottoaren i Gröndal tillsammans med sönerna Alfred, 10, och Axel, 13. Reformen att barn får följa med gratis i SL-trafiken upp till 11 års ålder hela veckan har inte gjort så stor skillnad för henne.

– Redan tidigare var det ju så på helgerna, och det är mest då vi åker kollektivt tillsammans. Men lovkortet är toppen, det har gjort att killarna har blivit friare att åka mellan mig och pappan som bor på ett annat ställe, säger Sara.

Några andra stora förändringar i buss- eller tunnelbanetrafiken har hon inte märkt av.

– Det finns ju bussar som ibland får inställda turer, men det har nog inte med nedskärningarna att göra, säger Sara Lindqvist.