– Vi har krävt åtgärder, men utan något gehör från staden, säger Kenneth Grandien, som tillsammans med sin fru Anita träffar Mitt i på olycksplatsen.
Paret är bara två av många boende längs Råckstavägen som försökt få stopp på fortkörningen på sträckan.
– Det är runt tio år sedan som vi började oroa oss. Det känns som att det bara varit en tidsfråga, säger Kenneth som tidigare jobbade inom trafikpolisen i Stockholm.
Tre bostadsrättsföreningar har krävt åtgärder
2008 flyttade paret in. Redan efter några år började de tillsammans med andra boende skriva till trafikkontoret.
– Totalt är vi tre bostadsrättsföreningar som försökt få ner hastigheten. Men vi har mötts av ren nonchalans, säger Anita.
Enligt Kenneth och Anita Grandien sker tillbud hela tiden på Råckstavägen med livsfarliga omkörningar. "Det finns ständigt uppenbara risker för frontalkrockar", säger Kenneth.
Stefan Källstigen
Det var på söndagseftermiddagen den 7 maj som en motorcyklist i 20-årsåldern omkom i dödsolyckan i korsningen Råckstavägen/Ångermannagatan efter en våldsam krock med en SL-buss. Anita var inne i lägenheten och hörde den kraftiga smällen.
– Jag rusade ut på balkongen och såg allt efteråt. Bara ett par sekunder efter krocken.
Stearinljus och blommor på platsen
Dånande motorcyklar och mopeder viner runt oss där vi står vid korsningen. Det märks att det är populärt att köra här. Sju stearinljus och några blommor vid refugen vittnar om vad som skett. Hastighetsgränsen i mitten av Råckstavägen är i dag 40 km/h, men knappt någon håller den, menar Kenneth.
– Sträckan mellan Söderberga allé och rondellen Vällingbyvägen/Täbylundsvägen är väldigt inbjudande för höga hastigheter. Folk drar på rejält på rakan, säger Kenneth.
Dödsolyckan skedde i korsningen Råckstavägen/Ångermannagatan i Råcksta.
Stefan Källstigen
Läs mer: Mc-förare död efter krock med buss
Kenneth uppskattar att mc-förarna hinner komma upp i närmare 140 km/h på sträckan. Bilar kan komma upp i 100 km/km.
– Det känns så fruktansvärt tragiskt att detta skett, säger Anita.
112 miljoner har lagts på farthinder
Trafikkontoret har sedan 2019 lagt närmare 112 miljoner kronor på att anlägga farthinder i Hässelby-Vällingby. Bland annat så kallade busskuddar, avsmalningar, refuger och asfaltsgupp. Platserna har valts ut utifrån bland annat låg hastighetsefterlevnad och närheten till skolor. Men trots skrivelserna har inga åtgärder gjorts på den mellersta delen av Råckstavägen.
– Det är väldigt egendomligt. Vällingbyskolan ligger dessutom här intill, säger Kenneth och pekar en bit bort.
Anita och Kenneth Grandien ser från sin balkong vansinneskörningarna var och varannan vecka. "Det är ytterst få som håller hastigheten här", säger Kenneth.
Stefan Källstigen
– Vi vet inte om staden förstått allvaret. Man tar väldigt stora risker.
Bostadsrättsföreningarna har föreslagit fartgupp, fartkameror, trafikljus, övergångsställen och en rondell. Utan resultat.
– Det enda kommunen svarat oss är att polisen ska sköta trafikövervakningen och att väggupp inte går att anlägga på gatan. Marken är tydligen för dålig säger Kenneth.
Vårdslöshet i trafik misstänks
Busschauffören som var inblandad i olyckan är inte misstänkt för något brott, säger Jawad Alkhiat på Vällingbypolisen som utreder dödsolyckan.
– Det enda jag kan säga är att det finns uppgifter som tyder på att hastighetsbegränsningarna inte hållits. Vi har en misstanke om vårdslöshet i trafik.
Mitt i har sökt trafikkontoret för en kommentar.
Mc-förare död efter krock med buss
En mc-förare dog efter en krock med en SL-buss i Råcksta i söndags. Polisen ska utreda hur olyckan gått till.
Strax innan klockan 17 i söndags larmades polisen till en korsning i Råcksta där en motorcykel och en SL-buss krockat.
Motorcyklisten, en man i 20-årsåldern, skadades svårt och senare under kvällen kom beskedet att han dött. Anhöriga är underrättade.
Inga ytterligare personer ska ha skadats fysiskt i olyckan.
En förundersökning om vållande till annans död och vårdslöshet i trafik har inletts för att utreda hur olycka gått till. Fordonen ska undersökas av polisens tekniker.