Det gamla stationshuset i Breviks centrum har inte använts på många år. Byggnaden är fuktskadad och fasaden drabbad av röta. Men det är en kulturhistoriskt särskilt värdefull byggnad som skyddas i detaljplanen.

SL, som äger fastigheten, har gjort en antikvarisk utredning och låtit rita ett nytt hus i samma stil som det nuvarande.

– Det har varit ett detektivarbete att få fram fotografier och andra underlag för att kunna återskapa hur byggnaden såg ut, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

– Det är även en utmaning att montera ner en byggnad och återanvända materialen, bland annat måste man göra en konditionsbedömning på materialet löpande under demonteringen.

Detaljerna består

Kommunalrådet Anders Paulsen (LP) menar att det känns viktigt att stationshuset behåller sin storlek och plats.

– Vi är angelägna om att behålla de vackra och karakteristiska stationshusen. De berättar en del av Lidingös historia och vi är glada över att SL ser över hur byggnaderna kan bevaras. Det vore också trevligt om det finns möjlighet att driva någon form av verksamhet i byggnaden, säger han i ett uttalande på stadens hemsida.

Att någon verksamhet tar plats är dock osannolikt, enligt Elin Lindström.

– Den stängda delen kommer primärt att nyttjas av oss på SL. Det beror på att den enligt våra riktlinjer ligger för nära spårområdet för att det ska gå att ha en kommersiell verksamhet där.

Fasadpanel, taktegel och takstolar ska återanvändas så långt det går. Ursprungliga detaljer som de spröjsade fönstren och snickerierna ska återskapas. Färgerna förblir desamma, liksom skylten med texten SLL, som står för Södra Lidingö spårväg.

En ny stomme ersätter den gamla, det blir även ny stenbeläggning inuti stationshuset. Bänkar placeras längs väggarna och stationshuset ska till hälften bestå av en öppen väntyta.

Byggs i vår

Under hösten ska byggnaden monteras ner. Det nya huset byggs under våren 2025.

Hur påverkas Lidingö­banans resenärer av arbetet?

– Tillgången till perrongen blir densamma, men det blir lite trängre under byggtiden. Arbetet ska inte ha någon trafikpåverkan.

SL har börjat inventera alla stationshus längs Lidingö­banan för att förbereda en underhållsplan, däribland stationshuset i Käppala. Först ut är dock Breviks station.