Sjöstadshöjden är projektet där Stockholms stad vill länka samman Hammarbyhöjden och Hammarby sjöstad. I byggprojektet finns planer på 4 000 – 5 000 nya arbetsplatser och 400 – 500 bostäder. En bro över Hammarbyvägen blir pulsådern mellan orterna.
Nya siffror visar dock att kostnaderna för byggen och utredningar blir långt mycket dyrare än tidigare beräknat. Allt har stigit i pris – men det finns ett undantag.
Ska göras billigare
Bron över Hammarbyvägen ska, trots de senaste årens kraftiga inflation, bli mycket billigare.
Hur kan det gå åt det hållet?
– Som bron tidigare var ritad fanns en bred grön remsa med växtlighet mellan körbanorna. Nu ska bron göras smalare och remsan försvinner. Men bron ska fortfarande bli vacker och tilltalande. Den har en central plats i detaljplaneförslaget och man kommer att se den på långt håll, säger Kristina Glitterstam, projektledare på Stockholms stads exploateringskontor.
I den tidigare kalkylen från 2020 beräknades bron kosta 216 miljoner kronor. När kommunstyrelsen i september fått se nya siffror är priset nere på 174 miljoner. Det är, trots de senaste åren ökade byggpriser, en rejäl minskning.
– Besparingen är del av en översyn där staden tittat på projektkostnaderna, säger Glitterstam.
Trots översynen och den bantade bron beräknas Stockholms stads kostnader för projektet öka kraftigt. Det handlar sammanlagt om en ökning av priset på 112 procent. Från 843 miljoner kronor till 1,6 miljarder kronor.
Visionsbilden för ett nytt torg. Även det beräknas bli mycket dyrare i dag.
AIX arkitekter
Planen: Sänka ned Hammarbyvägen
Mest kostsam är omvandlingen av Hammarbyvägen och Hammarby fabriksväg. Planen är nämligen att sänka ned Hammarbyvägen som smälts samman med Hammarby fabriksväg vilken i dag löper snett nedanför. Tanken är att skapa en ny utåtriktad stadsgata med butiker och lokaler, liksom plats för cyklister, fotgängare och planteringar.
Vid sidan av de stigande kostnaderna räknar dock staden med att även intäkterna från försäljning av mark ökar med 539 miljoner kronor till 2,35 miljarder kronor. Men i slutändan har ändå att stadens vinstmarginaler i projektet minskat kraftigt sedan 2020.
I september godkände kommunstyrelsen, undantaget Sverigedemokraterna, ett nytt inriktningsbeslut för Sjöstadshöjden jämte höjda utredningskostnader. Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) påtalade samtidigt att planeringen behöver ha "fortsatt fokus på lönsamheten för att säkerställa dess ekonomiska genomförbarhet"
Karin Wanngård och Jonas Naddebo. Den sistnämnde är kritisk till hur den rödgröna majoriteten ändrat i planerna.
Mitt i
Centerparitets gruppledare Jonas Naddebo, som fick stöd av Kristdemokraterna, var kritisk. Bland annat kring ekonomin. I ett mejl till Mitt i skriver han.
"Jag ser inte någon stor risk att projektet går om intet. Däremot har täckningsgraden och lönsamheten minskat."