I de tre stora bussupphandlingar som startar i vår har SL tagit bort incitamenten för att sätta in fler bussar eller att öka turtätheten om passagerartrycket skulle öka.
Operatören kommer tvärtom att göra allt i sin makt för att hålla utökningar av trafiken nere.
Det menar de båda bussbolagen Nobina och Keolis, som i ett gemensamt brev till regionens trafikpolitiker kräver en omstart i upphandlingarna och att villkoren görs om.
Blir dyrare anbud
Risken är annars stor att vi de kommande tio åren får en minskad istället för ökad andel kollektivtrafik i länet, varnar de. En alltför stor risk läggs också på operatörerna vilket minskar viljan att delta och gör att anbuden blir dyrare, enligt bussbolagen.
Mikael Wågberg, vd för Keolis Sverige och Martin Pagrotsky, vd för Nobina Sverige är mycket kritiska mot SL:s nya upplägg.
Johannes Äng
Mitt i, som skrev om utspelet i förra veckan, har för jäves försökt få trafikregionrådet Anton Fendert (MP) att kommentera kritiken och farhågorna.
– Eftersom detta rör en pågående upphandling kan Anton Fendert inte kommentera brevet, meddelar hans pressekreterare Yasmin Acosta Romero.
"Ingen dialog"
Han kommer därmed inte heller att gå in i någon särskild dialog med bussföretagen eftersom det skulle kunna bryta mot likabehandlingsprincipen i upphandlingslagen, enligt MP-kansliet.
Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd, tycker att man ska lyssna på bussföretagens kritik.
Dennis Andersson
Men några sådana hinder ser inte Moderaterna i regionen. Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) bjöd in de båda bussvd:arna till ett dialogmöte i måndags.
– Jag ser med stor oro på signalerna de skickar ut. Vi är beroende av goda samarbetspartners och måste lyssna på vad de anser har gått snett, säger Kristoffer Tamsons.
Vad anser du om SL:s upphandlingsmodell?
– Jag ser det som ett paradigmskifte som leder fel. Istället för att se hur man kan locka fler resenärer handlar det nu om se hur man kan få så lite kollektivtrafik för en så låg peng som möjligt, säger Tamsons.
Utveckla istället
Han menar, precis som bussbolagen, att avtalen riskerar att låsa fast trafikutbudet i den svacka som följt av pandemin.
– I min värld skulle fler resenärer ge större inkomster och en bättre grund för att utveckla kollektivtrafiken, säger Kristoffer Tamsons.
Anton Fendert (MP) ger senare besked att bussvd:arna kommer att få ett skriftligt svar på sitt brev.
Bussjättarna: ”Risk att ingen vill köra”
SL:s nya bussupphandlingar leder till färre turer, dyrare trafik och minskad andel som reser kollektivt. Det menar bussbolagen Nobina och Keolis som nu varnar politikerna. "Gör ett omtag", kräver vd:arna i ett gemensamt utspel.
För några veckor sedan inleddes tre stora SL-upphandlingar, som sätter villkoren för busstrafiken tio år framåt. Det handlar om bussavtalen för innerstaden, Lidingö, Järfälla/Upplands Bro, Södertälje och Nykvarn.
Målet, enligt regionens trafikpolitiker, är att fler ska lockas att åka kollektivt.
Men det nya avtalsupplägg som SL vill ha kommer att ge rakt motsatt effekt, menar de två största trafikoperatörerna Nobina och Keolis som kör busstrafiken i dag.
– Den föreslagna affärsmodellen leder till nedskärningar, dyrare trafik och en minskad andel kollektivt resande, säger Martin Pagrotsky, vd för Nobina Sverige.
"Kan avstå från att delta"
De båda konkurrenterna går nu samman för att försöka få regionens trafikpolitiker att tänka om.
"Om inte förutsättningarna ändras finns det en risk för att både befintliga och nya trafikoperatörer avstår från att delta i upphandlingen", skriver de i ett brev till trafiknämnden.
– Vi behöver ta ställning till om Stockholm är rätt plats för oss att verka. Vi vill gärna finnas här, men behöver ha rimliga villkor, säger Mikael Wågberg, vd för Keolis Sverige.
Martin Pagrotsky vill inte uttrycka sig lika drastiskt, men betonar att politikerna måste ta trafikföretagens protester på allvar.
– Ytterst handlar det om att ta tillvara skattebetalarnas intressen, säger han.
Riskabelt och olönsamt
Felet, menar de, är att SL bara vill ge ersättning för antal utförda kilometer och inte för den tid som det tar att köra den beställda trafiken.
Det gör det riskabelt och olönsamt att köra buss i delar av stan där det ofta blir trängsel. Anbudsgivarna får sämre incitament att öka turtätheten och behöver lägga sig högre i sina anbud.
– Vi behöver ha en affärsmodell som fördelar risken annorlunda, så att vi gemensamt kan styra mot de politiskt uppsatta målen, säger Martin Pagrotsky.
Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen kommenterar:
– Nobina och Keolis känner säkert ett samhällsansvar, men de är samtidigt vinstdrivande företag. Därför kan parterna ha lite olika syn på avtalskonstruktioner, säger han.
Vi behöver ta ställning till om Stockholm är rätt plats för oss att verka
Vad skiljer i de nya bussavtalen?
Så här sammanfattar Nobina skillnaderna:
Alltför ensidigt fokus på utförda kilometrar, vilket gör att turer som går långsamt blir mindre lönsamma. Ingen ersättning för extra tidsåtgång.
Ingen ersättning för tillkommande fordon, vilket tar bort incitamentet att sätta in fler bussar vid högt passagerartryck.
Minskad andel ersättning för antalet påstigande, vilket minskar drivkraften att få fler resenärer.
Höjd gräns för att kunna få ökad ersättning om tidsåtgången blir högre än beräknat. I innerstan riskerar operatören att förlora 100-150 miljoner per år, vilket bussbolaget behöver ta höjd för i sitt anbud.
Källa: Nobina
Martin Pagrotsky, vd på Nobina, och Mikael Wågberg, vd på Keolis, anser att SL är på väg åt helt fel håll.
Johannes Äng