JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Bussjättarna: ”Risk att ingen vill köra”

Martin Pagrotsky, vd på Nobina, och Mikael Wågberg, vd på Keolis, anser att SL är på väg åt helt fel håll.

Martin Pagrotsky, vd på Nobina, och Mikael Wågberg, vd på Keolis, anser att SL är på väg åt helt fel håll.

Johannes Äng

20240503094317
20240503153530
2024-05-03
09:43
2024-05-03 15:35

SL:s nya bussupphandlingar leder till färre turer, dyrare trafik och minskad andel som reser kollektivt. Det menar bussbolagen Nobina och Keolis som nu varnar politikerna. "Gör ett omtag", kräver vd:arna i ett gemensamt utspel.

För några veckor sedan inleddes tre stora SL-upphandlingar, som sätter villkoren för busstrafiken tio år framåt. Det handlar om bussavtalen för innerstaden, Lidingö, Järfälla/Upplands Bro, Södertälje och Nykvarn.

Målet, enligt regionens trafikpolitiker, är att fler ska lockas att åka kollektivt.

Men det nya avtalsupplägg som SL vill ha kommer att ge rakt motsatt effekt, menar de två största trafikoperatörerna Nobina och Keolis som kör busstrafiken i dag.

– Den föreslagna affärsmodellen leder till nedskärningar, dyrare trafik och en minskad andel kollektivt resande, säger Martin Pagrotsky, vd för Nobina Sverige.

"Kan avstå från att delta"

De båda konkurrenterna går nu samman för att försöka få regionens trafikpolitiker att tänka om.

"Om inte förutsättningarna ändras finns det en risk för att både befintliga och nya trafikoperatörer avstår från att delta i upphandlingen", skriver de i ett brev till trafiknämnden.

– Vi behöver ta ställning till om Stockholm är rätt plats för oss att verka. Vi vill gärna finnas här, men behöver ha rimliga villkor, säger Mikael Wågberg, vd för Keolis Sverige.

Vi behöver ta ställning till om Stockholm är rätt plats för oss att verka

Martin Pagrotsky vill inte uttrycka sig lika drastiskt, men betonar att politikerna måste ta trafikföretagens protester på allvar.

– Ytterst handlar det om att ta tillvara skattebetalarnas intressen, säger han.

Riskabelt och olönsamt

Felet, menar de, är att SL bara vill ge ersättning för antal utförda kilometer och inte för den tid som det tar att köra den beställda trafiken.

Det gör det riskabelt och olönsamt att köra buss i delar av stan där det ofta blir trängsel. Anbudsgivarna får sämre incitament att öka turtätheten och behöver lägga sig högre i sina anbud.

– Vi behöver ha en affärsmodell som fördelar risken annorlunda, så att vi gemensamt kan styra mot de politiskt uppsatta målen, säger Martin Pagrotsky.

Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen kommenterar:

– Nobina och Keolis känner säkert ett samhällsansvar, men de är samtidigt vinstdrivande företag. Därför kan parterna ha lite olika syn på avtalskonstruktioner, säger han.

Vad skiljer i de nya bussavtalen?

Så här sammanfattar Nobina skillnaderna:

Alltför ensidigt fokus på utförda kilometrar, vilket gör att turer som går långsamt blir mindre lönsamma. Ingen ersättning för extra tidsåtgång.

Ingen ersättning för tillkommande fordon, vilket tar bort incitamentet att sätta in fler bussar vid högt passagerartryck.

Minskad andel ersättning för antalet påstigande, vilket minskar drivkraften att få fler resenärer.

Höjd gräns för att kunna få ökad ersättning om tidsåtgången blir högre än beräknat. I innerstan riskerar operatören att förlora 100-150 miljoner per år, vilket bussbolaget behöver ta höjd för i sitt anbud.

Källa: Nobina

PetterBeckman
08-550 550 77

Senaste nyheterna

Tina Frennstedt tog hjälp av dragdrottningen Admira Thunderpussy när hon skrev Sveriges första dragqueendeckare ”Dödens klackar”.

Tina Frennstedt tog hjälp av dragdrottningen Admira Thunderpussy när hon skrev Sveriges första dragqueendeckare ”Dödens klackar”.

Johan Kristensen/Privat

Tina har skrivit första dragqueendeckaren

Nyheter

Tog hjälp av Drag Race-vinnaren Admira Thunderpussy ✔ ”Jag kan få tag på stilettklackar i storlek 46”

Enligt överenskommelsen mellan Hässelby Kälvesta HC och Reliable ska Grimsta ishall heta Reliable arena i minst 3,5 år – men staden har tvingat ta ned skylten med "egna" arenanamnet.

Enligt överenskommelsen mellan Hässelby Kälvesta HC och Reliable ska Grimsta ishall heta Reliable arena i minst 3,5 år – men staden har tvingat ta ned skylten med "egna" arenanamnet.

Filip Magnusson

Klubben sålde namnet på arenan utan tillstånd: ”Coolare”

Nyheter

Västerortsklubben måste ta ner skylten ✔ ”Väldigt hårt slag mot oss”

Luul Jama grundade föreningen Existera 2015. Nu arbetar de för att ingen kvinna i Sverige ska utsättas för könsstympning.

Luul Jama grundade föreningen Existera 2015. Nu arbetar de för att ingen kvinna i Sverige ska utsättas för könsstympning.

Mikael Andersson

Hon hjälper kvinnor som utsatts för könsstympning: "Fruktansvärt övergrepp"

Nyheter

Tiotusentals flickor i riskzonen – stort mörkertal ✔ Många anmäler inte av rädsla för att bli kallade rasister

Tina har skrivit första dragqueendeckaren

Tina Frennstedt och hunden Maja promenerar gärna vid Järla sjön.

Tina Frennstedt och hunden Maja promenerar gärna vid Järla sjön.

Johan Kristensen

20250315193042
20250314105438
2025-03-15
19:30

Tina Frennstedts deckare har sålts till över tio språk. Nu är hon aktuell med Sveriges första dragqueendeckare. I sin research tog hon hjälp av Drag Race-vinnaren Admira Thunderpussy.

Tina Frennstedt lämnar villan och tar med hunden Maja på en promenad i Storängen. I grannskapet vimlar det av framgångsrika deckarförfattare som Cilla och Rolf Börjlind och Martin Österdahl. Men här finns också huset som polisen Tess Hjalmarsson får ärva av en okänd kvinna i nya deckaren ”Dödens klackar”. Men i boken har Tina Frennstedt flyttat det en och en halv kilometer bort till Duvnäs.

– Det har fått en bättre havsutsikt, säger Tina Frennstedt.

Tina Frennstedt och hunden Maja promenerar gärna vid Järla sjön.

Tina Frennstedt och hunden Maja promenerar gärna vid Järla sjön.

Johan Kristensen

De fyra första böckerna om Tess Hjalmarsson, chef för Skånes Cold Case-grupp, har varit inspirerad av verkliga ouppklarade mord. Som Helena-fallet i Mariestad som Tina Frennstedt både har skrivit och poddat om som kriminalreporter.

Den femte spänningsromanen i är något annat: Sveriges förmodligen första dragqueen-deckare.

När Tina Frennstedts dotter började följa Drag Race på tv, dokusåpan där deltagarna tävlar om att bli nästa dragdrottning blev hon själv intresserad.

– Jag hade förutfattade meningar om dragqueens. När jag var ute för 25-30 år sedan stod det någon drag queen i en mörk hörna och sjöng halvtaskigt. Jag var kvar i den bilden. Men när jag började titta drogs jag in i den här världen, säger Tina Frennstedt.

Tina Frennstedt som pappfigur i förgrunden och vid arbetsplatsen i bakgrunden.

Tina Frennstedt som pappfigur i förgrunden och vid arbetsplatsen i bakgrunden.

Johan Kristensen

Kan fixa stilettklackar i storlek 46

Hon insåg att miljön var perfekt för en deckare.

– Det är en marginaliserad grupp med jätteduktiga artister. Och för att vara ett tävlingsprogram är alla väldigt vänliga. Det är mycket glitter och glamour samtidigt som många har haft jobbiga uppväxter och fått utstå mycket hat. 

I sin research intervjuade hon Adam ”Admira Thunderpussy” Risberg, vinnaren av Drag Race Sverige. Han berättade om utmaningarna för en 189 centimeter lång man att klä ut sig till kvinna.

– Jag fick veta hur jag kan få tag på stilettklackar i storlek 46, att perukerna är väldigt tunga och att de får värk i fötterna efter att gå runt i flera timmar.

Även om huset i Duvnäs är med utspelar sig mycket på Österlen i Skåne där Tina Frennstedts familj alltid har haft sommarhus. Den skånska östkusten som är mer känd för konstnärer och konstrundor lockar allt fler litterära stjärnor. 

– Ulf Lundell har jag mött flera gånger utanför Systemet, Klas Östergren och hans fru har jag sprungit på och nu har Rolf Lassgård också flyttat dit så nu är det som att (Kurt) Wallander bor där. 

Till boksläppet tryckte Tina Frennstedt upp en stora bilder både på sig själv och bokomslaget.

Till boksläppet tryckte Tina Frennstedt upp en stora bilder både på sig själv och bokomslaget.

Johan Kristensen

Skrev om Ulf Lundells bråk

Ulf Lundell dök upp i hennes tredje deckare ”Skärseld”.

– Han hade ett stort bråk med Kivik Art Center där man från tornet kunde se in i hans hus. Då fick det vara med i boken.

Även Simrishamns kommunpolis Birthe Parkhagen och Skånepolisens presstalesperson Ewa-Gun Westford dyker upp i böckerna. Även om båda har gått i pension.

– Det är roligt att krydda med några verkliga personer som är kända i den här miljön. Hos mig kommer de aldrig att gå i pension.

Inspirationen till Tess Hjalmarssons oväntade arv kom också från verkligheten: när Mark Levengood 2005 fick ärva ett hus i Saltsjöbaden av en miljonär han inte var släkt med.

– Jag tänkte att det vore intressant att utsätta min polis för att ärva ett hus utan att förstå varför. Det får så klart sin förklaring senare, säger Tina Frennstedt.

Satte trepoängare

Tina Frennstedt.

Ålder: 55 år.

Bor: Storängen.

Familj: Sambo Tesso, 47, dottern Alison, 16, och hunden Maja, 5.

Yrke: Författare och journalist.

Det visste du inte om Tina: ”Jag spelade basket i Eos i division 1 tills jag var 25 år.”

Aktuell: Med ”Dödens klackar” femte fristående spänningsromanen i Cold case-serien om Tess Hjalmarsson, chef för Skånes Cold Case-grupp. Tidgare böcker i serien har översatts till över tio språk.

Källa: Tina Frennstedt.

JohanKristensen
08-550 551 17