Neddragningarna inom SL har fått stort utrymme i nyhetsflödet under året. Ändå var nog många inte riktigt redo för vad det skulle innebära när det väl var ett faktum.
”Färre avgångar i lågtrafik” betyder till exempel att buss 1 mellan Fridhemsplan och Frihamnen numera går var tjugonde minut i stället för en gång i kvarten efter klockan 19.
– Jag blev chockad över att det gick så otroligt få bussar redan då, säger Sandra Benarba.
Sandra Benarba hade inte räknat med att ettan enbart går var 20:e minut efter kl 19.
Privat
Hon bor vid Fridhemsplan och åker oftast buss till frisörjobbet på Nybrogatan på Östermalm eftersom hon tycker att det har varit smidigare än att ta t-banan, där hon behöver byta vid T-centralen.
Fullsmockat
Sandra Benarba är en av många som skrivit i sociala medier om sitt missnöje med hur det har blivit efter att SL minskat antal avgångar. Hennes inlägg har genererat mängder av upprörda kommentarer från folk som tycker att många bussar går alldeles för sällan.
– Det har aldrig tidigare varit ett problem om man missat 1:an, man har bara kunnat ta nästa. Det är inte okej som det är nu.
Kan man inte bara hålla mer koll på tidtabellen?
– En stombusslinje ska vara som en tunnelbana som åker mellan stora och viktiga platser. Visst kan man hålla koll på tider, men nu kan det dessutom vara fullsmockat på flera avgångar.
Vad krävs för att finansiera fler avgångar?
– Jag skulle kunna tänka mig att betala mer för ett busskort om det skulle resultera i att det verkligen blir bättre. Nu har det ju bara höjts och höjts och samtidigt blivit sämre.
Thibault, 13, säger att det har hänt flera gånger att han upptäckt att det är en kvarts väntetid innan buss 4 från Värtavägen. "Då brukar jag börja gå till nästa hållplats. Det är jobbigt när man har bråttom. Visst kan det vara bra för människor att börja gå eller cykla mer, men det funkar ju inte jämt."
Katarina Linde
Utöver 1:ans glesare turer tidigt på kvällen finns det bland annat också missnöje med 54:ans nya dragning, 56:ans försvinnande från Stora Essingen och 65:ans totala försvinnande från Kungsholmen.
54:an var för många den smidigaste direktkopplingen mellan västra Kungsholmen och centrala innerstan samt Östermalm.
Aaron David Gocial som bor vid Lindhagen har nu gett upp bussåkandet helt och hållet, och börjat cykla genom stan när han ska lämna barnen på förskolan på Östermalm.
– För att slippa byta tunnelbana har det varit skönt att ha en lätt väg med bussen.
– Det känns jättetrist för motiveringen till nedskärningarna var ju att många hade börjat cykla och ta andra färdmedel. Nu är det SL:s beslut som har fått oss att söka oss bort från kollektivtrafiken.
Aaron David Gocial som bor vid Lindhagen har gett upp bussåkandet helt och hållet. Nu cyklar han med barnen mellan Hornsberg och Östermalm i stället. ”SL:s beslut har fått oss att söka oss bort från kollektivtrafiken”, säger han.
Pekka Pääkkö
Han har full förståelse för att regionen behöver spara pengar och tycker att man till exempel skulle kunna uppmuntra staten att ge stöd åt kollektivtrafiken. Annars kan höjda biljettpriser vara ett alternativ.
– Höjer man biljettpriset och säger att vi får tätare avgångar och behåller linjer så ställer jag mig bakom det.
Också besviken
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) skriver i ett mejl till Mitt i han förstår att många resenärer är besvikna, men han hänvisar fortsatt till att resandet med buss i innerstaden har minskat med 30 procent sedan före pandemin.
– Jag är också besviken över att vi behövt höja priset på SL-biljetten och samtidigt minska antalet avgångar, men när resandet minskat så här drastiskt och regeringen lämnar regionerna utan statligt stöd har vi inget val.
Är det värdigt en stombusslinje att bara köra var 20:e minut efter klockan 19?
– Som politiker är jag inte med och gör avvägningar kring turtäthet, där är det SL:s trafikplanerare som tagit fram ett upplägg.
– Jag har vädjat till regeringen att överväga statligt stöd – det hade gynnat både hushållens ekonomi och klimatet – men vi har inte fått gehör.
Stora konsekvenser
Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm, menar dock att regionen kan klara kollektivtrafiken utan statligt stöd.
– Vi kommer att presentera ett alternativ i höst för hur man kan återställa kollektivtrafiken. I vår senaste budget lade vi 800 miljoner mer på detta.
– Man sparar lite pengar till väldigt stora konsekvenser. En procents ökat resande ger 100 miljoner kronor i ökade intäkter. Det går inte att spara sig till detta.
Bör priset på SL-kortet höjas ytterligare?
– Man kan behöva justera priset.
MP i Stockholms stad är också kritiskt till neddragningarna. Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) har uppgett att han är orolig för att det nu blir mindre attraktivt att resa kollektivt.
”Tanken med blåbussarna är att de ska vara ett reellt alternativ till spårbunden trafik. Det fungerar bara om bussarna går tillräckligt ofta”, skriver han.