JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Chocken: 688 bussavgångar har försvunnit i stan

Aaron David Gocial som bor vid Lindhagen har gett upp bussåkandet helt och hållet. Nu cyklar han med barnen mellan Hornsberg och Östermalm i stället. ”SL:s beslut har fått oss att söka oss bort från kollektivtrafiken”, säger han.

Aaron David Gocial som bor vid Lindhagen har gett upp bussåkandet helt och hållet. Nu cyklar han med barnen mellan Hornsberg och Östermalm i stället. ”SL:s beslut har fått oss att söka oss bort från kollektivtrafiken”, säger han.

Pekka Pääkkö

20240907063252
20240907084022
2024-09-07
06:32
2024-09-07 08:40

Nu är SL:s nya tidtabell ett faktum. 688 avgångar har försvunnit från busstrafiken i innerstan.

– Jag blev chockad över att det gick så otroligt få bussar, säger Sandra Benarba, en av många som har reagerat.

Neddragningarna inom SL har fått stort utrymme i nyhetsflödet under året. Ändå var nog många inte riktigt redo för vad det skulle innebära när det väl var ett faktum.

”Färre avgångar i lågtrafik” betyder till exempel att buss 1 mellan Fridhemsplan och Frihamnen numera går var tjugonde minut i stället för en gång i kvarten efter klockan 19.

– Jag blev chockad över att det gick så otroligt få bussar redan då, säger Sandra Benarba.

Sandra Benarba hade inte räknat med att ettan enbart går var 20:e minut efter kl 19.

Sandra Benarba hade inte räknat med att ettan enbart går var 20:e minut efter kl 19.

Privat

Hon bor vid Fridhemsplan och åker oftast buss till frisörjobbet på Nybrogatan på Östermalm eftersom hon tycker att det har varit smidigare än att ta t-banan, där hon behöver byta vid T-centralen.

Fullsmockat

Sandra Benarba är en av många som skrivit i sociala medier om sitt missnöje med hur det har blivit efter att SL minskat antal avgångar. Hennes inlägg har genererat mängder av upprörda kommentarer från folk som tycker att många bussar går alldeles för sällan.

– Det har aldrig tidigare varit ett problem om man missat 1:an, man har bara kunnat ta nästa. Det är inte okej som det är nu.

Kan man inte bara hålla mer koll på tidtabellen?

– En stombusslinje ska vara som en tunnelbana som åker mellan stora och viktiga platser. Visst kan man hålla koll på tider, men nu kan det dessutom vara fullsmockat på flera avgångar.

Vad krävs för att finansiera fler avgångar?

– Jag skulle kunna tänka mig att betala mer för ett buss­kort om det skulle resultera i att det verkligen blir bättre. Nu har det ju bara höjts och höjts och samtidigt blivit sämre.

Thibault, 13, säger att det har hänt flera gånger att han upptäckt att det är en kvarts väntetid innan buss 4 från Värtavägen. "Då brukar jag börja gå till nästa hållplats. Det är jobbigt när man har bråttom. Visst kan det vara bra för människor att börja gå eller cykla mer, men det funkar ju inte jämt."

Thibault, 13, säger att det har hänt flera gånger att han upptäckt att det är en kvarts väntetid innan buss 4 från Värtavägen. "Då brukar jag börja gå till nästa hållplats. Det är jobbigt när man har bråttom. Visst kan det vara bra för människor att börja gå eller cykla mer, men det funkar ju inte jämt."

Katarina Linde

Utöver 1:ans glesare turer tidigt på kvällen finns det bland annat också missnöje med 54:ans nya dragning, 56:ans försvinnande från Stora Essingen och 65:ans totala försvinnande från Kungsholmen.

54:an var för många den smidigaste direktkopplingen mellan västra Kungsholmen och centrala innerstan samt Östermalm.

Aaron David Gocial som bor vid Lindhagen har nu gett upp bussåkandet helt och hållet, och börjat cykla genom stan när han ska lämna barnen på förskolan på Östermalm.

– För att slippa byta tunnelbana har det varit skönt att ha en lätt väg med bussen.

– Det känns jättetrist för motiveringen till nedskärningarna var ju att många hade börjat cykla och ta andra färdmedel. Nu är det SL:s beslut som har fått oss att söka oss bort från kollektivtrafiken.

SL:s beslut som fått oss att söka oss bort.

Aaron David Gocial som bor vid Lindhagen har gett upp bussåkandet helt och hållet. Nu cyklar han med barnen mellan Hornsberg och Östermalm i stället. ”SL:s beslut har fått oss att söka oss bort från kollektivtrafiken”, säger han.

Aaron David Gocial som bor vid Lindhagen har gett upp bussåkandet helt och hållet. Nu cyklar han med barnen mellan Hornsberg och Östermalm i stället. ”SL:s beslut har fått oss att söka oss bort från kollektivtrafiken”, säger han.

Pekka Pääkkö

Han har full förståelse för att regionen behöver spara pengar och tycker att man till exempel skulle kunna uppmuntra staten att ge stöd åt kollektivtrafiken. Annars kan höjda biljettpriser vara ett alternativ.

– Höjer man biljettpriset och säger att vi får tätare avgångar och behåller linjer så ställer jag mig bakom det.

Också besviken

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) skriver i ett mejl till Mitt i han förstår att många resenärer är besvikna, men han hänvisar fortsatt till att resandet med buss i innerstaden har minskat med 30 procent sedan före pandemin.

– Jag är också besviken över att vi behövt höja priset på SL-biljetten och samtidigt minska antalet avgångar, men när resandet minskat så här drastiskt och regeringen lämnar regionerna utan statligt stöd har vi inget val.

Är det värdigt en stombusslinje att bara köra var 20:e minut efter klockan 19?

– Som politiker är jag inte med och gör avvägningar kring turtäthet, där är det SL:s trafikplanerare som tagit fram ett upplägg.

– Jag har vädjat till regeringen att överväga statligt stöd – det hade gynnat både hushållens ekonomi och klimatet – men vi har inte fått gehör.

Stora konsekvenser

Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm, menar dock att regionen kan klara kollektivtrafiken utan statligt stöd.

– Vi kommer att presentera ett alternativ i höst för hur man kan återställa kollektivtrafiken. I vår senaste budget lade vi 800 miljoner mer på detta.

– Man sparar lite pengar till väldigt stora konsekvenser. En procents ökat resande ger 100 miljoner kronor i ökade intäkter. Det går inte att spara sig till detta.

Bör priset på SL-kortet höjas ytterligare?

– Man kan behöva justera priset.

MP i Stockholms stad är också kritiskt till neddragningarna. Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) har uppgett att han är orolig för att det nu blir mindre attraktivt att resa kollektivt.

”Tanken med blåbussarna är att de ska vara ett reellt alternativ till spårbunden trafik. Det fungerar bara om bussarna går tillräckligt ofta”, skriver han.

Så många försvann

Antal planerade avgångar för innerstans bussar per vardag har ändrats från cirka 3 417 till cirka 2 729.

Källa: Region Stockholm

Så har stombussarna ändrats

Linje 1, 2 och 3: Gick under maxtimmen från ca 10 till 8 avgångar, under mellantrafik från ca 8 till 6 avgångar i timmen och under lågtrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen.

För buss 1,2 och 3 betyder det till exempel att avgångarna numera går var 20:e minut från 19.00 och framåt.

Linje 4 och 6: Går under maxtimmen från ca 10 till 8 avgångar.

Högtrafik = 07:00 – 09:00 och 14:00 – 17:00

Mellantrafik = 06:00 – 07:00, 09:00 – 14:00 och 17:00 – 19:00

Lågtrafik = beror på område och linje ca 05:00 – 06:00 och 19:00 – 00:00

Tiderna ovan kan variera något mellan linjer.

Källa: SL

Vad är en stombuss?

Stombussarna är de blå SL-bussar som trafikerar ett antal linjer över större avstånd.

De binder samman viktiga knutpunkter och spårförbindelser.

Stombussarna ska kännetecknas av hög turtäthet, snabbhet och hög passagerarkapacitet.

Källa: SL och Stockholms stad

EmilSalmaso
08-550 551 15
JohanSjölund
08-550 550 61
OlleAnrell
08-550 552 11

Senaste nyheterna

Invigningen av elektronikbutiken lockade många.

Invigningen av elektronikbutiken lockade många.

Isabelle de Susin

Kilometerlång kö till nyöppning i Barkarby

Nyheter

Första köande på plats ett dygn innan invigning ✔ Vd:n: "Jag är helt mållös"

Statsminister Ulf Kristersson besökte Ukrainska Hubben under Almedalsveckan 2024. Här med arrangörerna Khrystyna Hevchuk och Sven Bergland från RefugeeHope UA&SE.

Statsminister Ulf Kristersson besökte Ukrainska Hubben under Almedalsveckan 2024. Här med arrangörerna Khrystyna Hevchuk och Sven Bergland från RefugeeHope UA&SE.

Anna Biletska

Åkersbergabon Sven fortsätter ladda inför Almedalen

Nyheter

Vill att Sverige blir föregångsland ✔ ”Europa måste steppa upp” ✔ Saknar ”varuhuset” i Österåker

Att använda lustgas i berusningssyfte förbjuds i Danderyd, efter nytt beslut i kommunfullmäktige.

Att använda lustgas i berusningssyfte förbjuds i Danderyd, efter nytt beslut i kommunfullmäktige.

Angie Gray

Kommunen förbjuder lustgas på flera platser

Nyheter

Politikern: Skapar otrygghet och nedskräpning ✔ Får inte användas i berusningssyfte

Delgado Varas vägrar lämna riksdagen

Lorena Delgado Varas uppmanas att lämna sitt uppdrag som riksdagsledamot för vänsterpartiet.

Lorena Delgado Varas uppmanas att lämna sitt uppdrag som riksdagsledamot för vänsterpartiet.

Mostphotos

20250508080058
20250508094153
2025-05-08
08:00
2025-05-08 09:41

Lorena Delgado Varas (V) tänker inte lämna riksdagen trots uppmaningen från partiledningen.

– Det är ett svek i en tid där vi solidariskt borde stå samman, säger hon.

I fredags beslutade Vänsterpartiets partistyrelse att Skärholmsprofilen och politikern Lorena Delgado Varas inte längre kan sitta kvar som riksdagsledamot för partiet.

Avgångskravet kom efter att Delgado Varas delat en antisemitisk bild på sociala medier.

Delgado Varas kommenterar splittringen i V

Trots uppmaningen har Delgado Varas vägrat lämna och flera politiker och partimedlemmar har ställt sig bakom henne. Till exempel har riksdagsledamoten Daniel Riazat hoppat av partistyrelsen i protest.

På torsdagsmorgonen kommenterar Delgado Varas splittringen närmare.

– Det smärtar mig att säga att mitt eget parti, som jag älskar, slitit för och försvarat, inte har skyddat varken mig eller de rörelser jag är en del av.

– Det är ett svek i en tid där vi solidariskt borde stå samman, säger hon i ett klipp på Instagram.

"Fortsätta arbeta för det jag tror på"

Hon står fast vid att hon inte kommer överge sin stol i riksdagen.

– Jag kommer fortsätta arbeta för det jag tror på, säger hon.

KarlMeyer von Bremen
08-550 551 58