Redan vid klockan 8.30 är alla platser upptagna vid stora infartsparkeringen i Tumba.
En kvinna som inte vill ha med sitt namn i tidningen säger att hon pendlar från Salem in till stan, och brukar parkera i Tumba.
– Vissa tåg stannar i Tumba och åker inte vidare mot Rönninge. Och man vet aldrig när det är problem med tågen. Så det känns enklast att åka hit, säger hon.
Botkyrka kommun vill införa en parkeringsavgift på infartsparkeringarna i Tumba och Tullinge för att få bukt med att de 820 p-platserna som är till för SL:s resenärer inte används av andra.
– Om det är som du säger så vore det ju bra att det blir fler platser för oss som pendlar. För ibland blir det fullt väldigt fort, säger kvinnan.
Enda sättet att slippa betala avgiften är om du också har en giltig 30-dagarsbiljett hos SL.
– Det är för att frigöra fler parkeringsplatser åt de som arbetspendlar. När vi har utrett frågan har vi sett att infartsparkeringarna nyttjas för andra ändamål som boende i närheten eller av anställda i intilliggande verksamheter, säger Anders Öttenius, stadsmiljöchef på kommunen.
Kommunen uppskattar att det frigör 160 p-platser åt pendelresenärer.
Planen: Elladdning
Ambitionen är att de nya avgifterna ska gälla från och med årsskiftet. Men Anders Öttenius tror att det kan ta lite längre tid än så, åtminstone några månader.
– Vi måste iordningsställa skyltar med information, men också biljettautomater. Alla medborgare har inte smarta telefoner som kan ladda ned appar, säger han.
Parkeringsavgifterna fyller också en annan funktion. Det gör det möjligt för kommunen att låta sätta upp laddstolpar på p-platserna, vilket de hoppas kunna göra på sikt. Dock lär det ta längre tid än att införa avgifterna, resonerar Anders Öttenius.
– Kommunen får inte sälja el, men vi får upplåta allmän mark. Genom nyttjandeavtal kan ett elbolag få rådighet över parkeringsplatsen och installera en laddstolpe och ta betalt för elen.
Parkeringarna ska bevakas av kommunens upphandlade säkerhetsbolag.
Gammal utredning
Utredningen som ligger till grund för beslutet gjordes 2016. Sedan dess har vi sett en pandemi som ledde till förändrade resemönster bland stockholmarna med mindre kontorsarbete och mer hemarbete. Behovet av att resa kollektivt minskade.
Kan man ta ett sådant här beslut med siffror som är nästan tio år gamla?
– Vår bedömning är att grunderna i utredningen är oförändrade. Tendenserna och trenderna i hur parkeringar nyttjas är vi ganska säkra överrensstämmer med dagens användande. Vissa mindre förändringar kan ha skett, men vi känner oss trygga med utredningen, säger Anders Öttenius.
Det första av två beslut fattas på måndag i samhällsbyggnadsnämnden. Om förslaget går igenom där förväntas det klubbas slutgiltigt vid kommunfullmäktige i oktober.