Göteborg

Det var under stor uppståndelse som Västtrafik, Göteborgs Spårvägar och Alstom i förra veckan visade upp den imponerande 45-metaren.

Rekordspårvagnen M34 slår föregångaren M33 med hela tolv meter och är dessutom både rymligare och ljusare.

– Det blir en klar kvalitetshöjning för resenärerna, som inte behöver frysa på vintern och svettas på sommaren, säger Linda Rudenwall, vd för Göteborgs Spårvägar.

Dagens yngsta passagerare på provturen var spårvagnsfantasten 9-åriga Tristan Tildevik. Han var imponerad över det dubbla laddningsuttaget vid sätena.

– Det var fräckt. Jag tycker att vagnen känns jättebra, men det är lite synd att de gamla försvinner. M28 och M29 är mina favoriter.

Ja, i takt med att de nya sätts i trafik fasas de gamla 60-talsvagnarna med höggolv ut.

9-åriga spårvagnsfantasten Tristan Tildevik lät sig inspireras under provturen. Han har byggt en egen spårvagn som han gärna visar upp på events runt om i staden.

9-åriga spårvagnsfantasten Tristan Tildevik lät sig inspireras under provturen. Han har byggt en egen spårvagn som han gärna visar upp på events runt om i staden.

Anna Edlund

"Symbol för framtiden"

Med plats för omkring 300 passagerare, vilket är cirka 80 fler än på M33, innebär det en betydlig kapacitetshöjning.

– Jag tycker att M34 är en symbol för Västra Götalandsregionens engagemang och mod att satsa oerhört mycket på kollektivtrafiken. Den är också en symbol för framtiden och för framkomlighet, säger Lars Backström, vd för Västtrafik och tillägger:

– Men en sån här vagn behöver vi inte köra fler fordonsrörelser utan istället öka kapaciteten.

Framgångssaga. Lars Backström, vd för Västtrafik, menar att M34:an är en symbol för framtid och framkomlighet.

Framgångssaga. Lars Backström, vd för Västtrafik, menar att M34:an är en symbol för framtid och framkomlighet.

Anna Edlund

Föraren Mats: "Underväldigande"

Ingen var nog stoltare än spårvagnsföraren Mats Bergstrand, som körde provturen dagen till ära.

Den senaste månaden har han jobbat nätterna igenom med att utföra alla nödvändiga tester på den nya vagnen. Ännu är det några moment kvar innan den kan godkännas av Trafikverket.

På frågan hur den nya rekordlånga vagnen känns att köra svarar han finurligt:

– Underväldigande, om det nu är ett ord. Man sätter sig, ställer in allting och kör iväg precis som vanligt. Det är inte förrän man tittar i backspegeln som man tänker "ojdå, det här är verkligen en lång vagn".

Spårvagnsföraren Mats Bergstrand menar att det varit vadslagning mellan förarna gällande frågan: Kan 45-metersvagnen vara på Södra och Norra Hamngatan samtidigt? "Svaret är nej, man hinner precis över."

Spårvagnsföraren Mats Bergstrand menar att det varit vadslagning mellan förarna gällande frågan: Kan 45-metersvagnen vara på Södra och Norra Hamngatan samtidigt? "Svaret är nej, man hinner precis över."

Anna Edlund

11:an först ut

Efter årsskiftet är tanken att M34:an ska sättas i trafik och först ut är linje 11 mellan Saltholmen och Bergsjön.

Ett omfattande arbete med att anpassa hållplatsernas plattformar efter de nya längre vagnarna har pågått de senaste åren och en del har även dragits in.

Det arbetet kommer nu att fortsätta i takt med att fler linjer trafikeras och redan till sommaren väntas 45-metare även att dyka upp på linje 5.

Behagligare resa. "Resenärerna ska inte behöver frysa på vintern och svettas på sommaren", menar Linda Rudenwall, vd för Göteborgs Spårvägar, om komforten i de nya spårvagnarna.

Behagligare resa. "Resenärerna ska inte behöver frysa på vintern och svettas på sommaren", menar Linda Rudenwall, vd för Göteborgs Spårvägar, om komforten i de nya spårvagnarna.

Anna Edlund