Anton Fendert viker inte med blicken när svårigheterna kommer på tal.
Inga hatstormar på sociala medier, förolämpningar om hans ålder eller totalsågningar från oppositionen har fått den välkammade 31-åringen från Sundbyberg att förlora fattningen.
"Kollektivtrafikens dödgrävare" kallades Miljöpartiet nyligen av Expressen med anledning av bussnedskärningarna i Stockholm. Hela Sveriges tillväxt hotas, larmar näringslivet.
Mitt i denna kritikstorm står Fendert märkvärdigt opåverkad.
– Nu ska vi ska ta SL in i något nytt. Och då tycker jag personligen att det är ett bra tillfälle att få in ett nytt ledarskap, säger Anton Fendert.
Martin Svensson
– Jag försöker låta bli att läsa vad som skrivs i kommentarsfälten. Det är inte min favoritplats att befinna mig i. Men det är klart att det har varit många tuffa beslut som har väckt känslor, det är jag fullständigt medveten om, säger han.
En politiker måste ta de rätta besluten – inte de lätta, är hans mantra.
Ekonomin i spillror
– Vi har sanerat en ekonomi som var i spillror efter pandemin. Det saknades 2,5 miljarder inför förra årets budget. Jag tycker att vår koalition har hanterat den väldigt svåra situationen på ett bra sätt, säger han.
Att han nu ändå säger upp sig – en överraskning för hans eget parti – beror alltså inte på kritiken eller svårigheterna, menar han själv. Snarare tvärtom.
Just för att SL:s ekonomiska kris nu har hanterats kan han med gott samvete lämna över rodret till någon annan.
– Uppdraget har varit enormt ärofyllt. Men nu ska vi ta SL in i något nytt. Och det tycker jag personligen är ett bra tillfälle att få in ett nytt ledarskap, ny energi och någon som vill ta den här resan hela vägen in i nästa mandatperiod.
Varför stannar du inte till valet och låta väljarna recensera din politik?
– Jag tror att väljarna kommer att kunna recensera den ändå. Och jag vill vara ärlig med att jag inte kommer att kandidera, så att de hinner lära känna min efterträdare.
Vad blir domen över ditt styre tror du?
– Jag tror att man kommer att se att vi gjort väldigt många viktiga saker.
Uppdraget har varit enormt ärofyllt.
Har känts allra mest
Han lyfter fram påstigningen i bakdörrarna på blåbussarna och att man får ta med cykel på tvärbanan. Att taxan inte har höjts för barn, unga och äldre är han också stolt över. Men framförallt att SL nu går med plus igen.
Vad har varit tuffast för dig?
– Det som hände med pendeltågen våren 2023, att det fick sådana enorma konsekvenser för resenärerna och medarbetarna. Det har känts allra mest.
Själva beslutet att avveckla tågvärdarna var rätt, anser Anton Fendert. "Men jag har tänkt många gånger att vi borde ha gjort det annorlunda", säger han.
Martin Svensson
Han ångrar inte avvecklingen av tågvärdarna – det som enligt kritiken utlöste pendeltågskaoset.
– Det var rätt beslut anser jag fortfarande. Men jag har tänkt många gånger att vi borde ha gjort det annorlunda. Genomförandet blev inte bra. Såhär i efterhand önskar jag att vi hade haft mycket mer dialog med personalen.
Därför blev det innerstan
Att innerstaden har fått bära merparten av bussnedskärningarna tycker han också var rätt. Där finns flest resealternativ. Målet är framförallt att få fler bilister att välja kollektivtrafiken, förklarar han.
– Och det är inte speciellt många i innerstan som har gått från buss till att resa med bil. Däremot finns det många andra delar i länet där kollektivtrafikandelen är väldigt låg.
Så bussarna i innerstan kommer inte tillbaka, även om ni får mer pengar?
– Det ska så klart inte ska vara så att man inte kommer på bussen, eller att man väljer bort busstrafiken för att det är för trångt. Jag vet att trängseln på vissa linjer är stor och då är det antagligen vettigt att utöka busstrafiken där. Man följer detta noga just nu på trafikförvaltningen.
Hoppas komma igen
Anton Fendert lämnar ifrån sig ordförandeklubban i trafiknämnden senare i vår och avgår som regionråd under hösten.
Vad ska du göra nu?
– Det vet jag faktiskt inte. Jag ska ta examen i personalvetenskap och en fördel med det är att man kan hamna i många olika sektorer. Men jag hoppas att någon gång få jobba med kollektivtrafik igen.