Staden ska ta bort 81 av sina 95 offentliga toaletter. Anledningen är att avtalen med dem som levererar toaletterna går ut nästa år. Nya toaletter ska upphandlas och byggas.

De befintliga toaletterna står på bottenplattor som ägs av staden. Kostnaden att bygga dem uppgick till 46 miljoner kronor. De ska grävas bort till en kostnad av 20 miljoner kronor.

– Bottenplattorna är gjorda för den speciella modellen av toaletter som står där. Om vi skulle kräva att nya toaletter anpassades efter dem skulle det inte bli en rättvis upphandling, skriver Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret, i ett mejl.

Varför går inte avtalet att förlänga?

– Offentlig upphandling fungerar så att man efter en viss tid inte får förlänga avtal utan i stället måste göra en ny upphandling.

Den dåvarande borgerliga majoriteten tog beslut om att ingå avtalet 2014. I det finns ingen paragraf som öppnar för en förlängning, utan avtalstiden är bestämd till tio år.

– Det hade varit möjligt att skriva in option på förlängning i avtalet, men det gjordes alltså inte.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Klara B Orreteg

"En konsekvens av lagstiftningen"

Reklamföretaget JCDecaux äger 66 av de 81 toaletter som tas bort. Deras bedömning är att avtalet visst kan förlängas.

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) står dock fast vid stadens linje.

– Upphandlingslagstiftningen innebär att det inte är möjligt att inleda en ny avtalsperiod utan en upphandling, säger han.

Så det är inte ett politiskt beslut?

– Nej, det är en konsekvens av lagstiftningen.

Att staden köper loss JCDecaux toaletter är heller inte ett alternativ.

– Det finns ingen sådan möjlighet i det nuvarande avtalet. Däremot är JCDecaux välkomna att lägga anbud i en kommande upphandling.

"Social orättvisa"

Beslutet att avgiftsbelägga samtliga nya toaletter – till en kostnad av tio kronor – har ådragit sig kritik från Stockholms Mag- och tarmförening.

– Har du mag- och tarmproblem och måste gå på toa är det väldigt bråttom. När du väl kommer fram är det stor skillnad om det tar en eller 20 sekunder att komma in, säger ordföranden Marie Lindh.

– I dag är det gratis på de flesta toaletter och bara att gå in. Att ta betalt innebär en social orättvisa.

Enligt staden har trafiknämndens funktionshinderråd involverats i beslutet.

– Vi för gärna dialog med fler aktörer i den fortsatta processen. Staden kommer att kontakta mag- och tarmförbundet efter sommaren, säger Lars Strömgren.