Slussen, Förbifart Stockholm eller Nya Karolinska. Vi stockholmare har blivit luttrade när det kommer till kostnader som skenar i höjden när det rapporteras om stora byggprojekt i regionen.

Varför ständigt dessa spräckta budgetar, kan man undra.

– I många projekt ser man att det både handlar om felkalkyler från start och att matlusten växer under resans gång. Man vill helt enkelt göra lite mer än vad man hade tänkt från början. Liljevalchs konsthall är ett lysande exempel på det, säger Bosse Ringholm, revisor på Stadsrevisionen.

Borde vara hårdare

Enligt honom rör det sig ofta om bristande kunskap hos tjänstemän, men även att han och kollegorna borde vara hårdare i sin kritik när de granskar projekt.

Ringholm riktar även en känga mot politikerna i Stadshuset.

– De är inte tillräckligt på hugget. Politikerna borde granska tjänstemännens kalkyler betydligt mer än vad som sker i  dag.

Men trots skenande kostnader i vart och vartannat projekt finns det ändå något positivt när stadens kostnader som helhet ska granskas, enligt Ringholm.

– Stockholms stads totala budget överskrids sällan. Oavsett majoritet brukar man på sista raden se att det inte har gjorts av med mer pengar än beräknat, även om det skett för stora investeringar.

Det är inte olagligt att spräcka en budget. Men alla projekt och investeringar i Stockholm får ett belopp att förhålla sig till av kommunfullmäktige. Överstigs budgeten med 15 procent måste man begära ett nytt beslut i fullmäktige.

Förbifart Stockholm

Jätteprojektet Förbifart Stockholm är en 21 km ny väg, varav 18 km i tunnel, som byggs mellan Kungens kurva och Häggvik. Tanken från början var att Förbifarten skulle vara färdig 2026, men fem år in i projektet (2019) stod det klart att allt skulle bli försenat med fyra år. Anledningen var bland annat att man hävde ett kontrakt med ett italienskt företag som arbetade med tunnlarna på Lovön.

Prislappen:

2014: Dä räknande man med 34,4 miljarder kronor.

2022. Finns Ingen exakt siffra, men bygget ligger i fas med reviderade planen från 2019.

Prognos slutgiltig kostnad: 37,7 miljarder kronor och vara klart 2030.

Liljevalchs konsthall

Konsthallen skulle kunna stå klart 2016 och kosta 130 miljoner i runda slängar. Så gick resonemanget 2010 när man först började diskutera en renovering och tillbyggnad.

Så blev det inte.

Allt blev i princip dyrare än planerat, såväl renovering som nybyggnation. Dessutom utnämndes Liljevalchs+, ritat av arkitekt Gert Wingårdh i samarbete med glasformgivaren Ingegerd Råman, till 2020:s fulaste nybygge i Kasper Kalkon-priset.

Prislappen:

2015: Första genomförandebeslutet hade budgeterat en kostnad på 256 miljoner kronor

2019: Andra, reviderade, genomförandebeslutet 570 miljoner kronor, varav 170 avser upprustning av befintlig konstall och 400 avser den nya konsthallen

Slutpris: sluträkningen är inte klar men projektet landar uppskattningsvis på cirka 580 miljoner kronor

Slussen

2010 togs ett första genomförandebeslut i kommunfullmäktige. Den gamla slussen med tillhörande omkringytor och vägar skulle rustas upp och byggs om – ett lika bespottat som älskat projekt.

Slussenbygget har med tiden förändrats och slutdatum har flyttats fram ett antal gånger. 2015 togs ett reviderat genomförandebeslut. Det nya trafiksystemet bedöms kunna tas i drift 2025, med broar, tunnel, huvudgator och gång- och cykelstråk.

Prislappen:

2010 beräknades kostnaden för projektet uppgå till 8 miljarder kronor

2015 räknades siffran upp till drygt 12 miljarder kronor.

I senaste lägeskontrollen, utförd i maj 2020, har siffran räknats om till 15,8 miljarder kronor.

Nya tunnelbanan

Nya tunnelbanan bestod först av nio stationer och 19 kilometer tunnelbana som skulle ha börjat byggas 2016 och stå klar 2025.

Sedan dess har projektet svällt. Och blivit dyrare. Nu sist fick ytterligare 9,3 miljarder skjutas till, men då har också antalet spårkilometer och stationer ökat. Totalt blir det 11 stationer och 20 kilometer ny tunnelbana.

Notan skickas till olika ställen. Staten står för 19 miljarder, där trängselskatten utgör merparten, regionen och Stockholms stad för 4,5 miljarder vardera, Nacka och Järfälla för drygt 1,3 miljarder var och Solna för 840 miljoner kronor.

Men mer tunnelbana ska byggas, först mellan Fridhemsplan och Älvsjö, till en kostnad på 11,5 miljarder kronor. Dessutom planeras för en förlängning av Roslagsbanan in till city.

Prislappen

2016: Kalkylen låg på 19,5 miljarder kronor i 2016 års prisnivå, som räknas upp med index.2022: Just nu ligger kalkylen på 31,81 miljarder kronor.

Slutnota: Oklar. Mycket hinner hända innan gula linjen och hela blåa linjen är klar 2030.

Medborgarhuset

Större bibliotek, ny simbassäng och bättre tillgänglighet. Ombyggnaden och renoveringen av det kulturminnesmärkta Medborgarhuset från 1939 på Medborgarplatsen blev ett år försenat och 500 miljoner dyrare än planerat. Orsaken är försenade hyresgästavtal som i sin tur försenade underlag till produktionen. Dessutom "har samverkansentreprenörens oförmåga att leverera korrekta ekonomiska prognoser" gjort det svårt att prioritera åtgärder, skriver staden i slutredovisningsrapporten.

Prislappen

2016: Investeringsbudgeten för projektet var i genomförandebeslutet 670 miljoner kronor

2017: I det reviderade genomförandebeslutet ändrades summan till 1 000 miljoner kronor

Slutkostnad: Prognosen säger 1 139 miljoner kronor