– De här eleverna mår jättedåligt. Vi har inte träffat en enda elev som inte mår jättedåligt.

Freja Riseley Randers är psykolog och jobbar med ett pilotprojekt för elever med hög skolfrånvaro.

Projektet, som kallas skolsociala team + (SST+), finns i Järva och Kungsholmen och innebär att en specialpedagog, psykolog och familjebehandlare tillsammans hjälper eleven tillbaka till skolan.

Sedan projektet drog igång har 17 barn fått stöd, och medan några har återvänt till regelbunden skolgång har andra tagit viktiga steg i rätt riktning. Gemensamt för alla är att deras mående har förbättrats, vilket enligt Freja Riseley Randers är bland det viktigaste.

– Vi siktar inte alltid på 100 procent närvaro, utan på en rimlig nivå som fungerar för just den individen.

Många orsaker

Orsakerna till frånvaron varierar, säger specialpedagog Lina Sparrman, som också ingår i teamet. 

En del elever saknar tillräckligt stöd i skolan, medan andra påverkas av yttre faktorer, som kompisar utanför skolan, eller en tuff familjesituation där de kan behöva hjälpa till hemma. 

– Vi träffar familjer som har kämpat länge och frustrationen är ofta stor. Föräldrarna är trötta, säger hon.

För Annelie Bergstedt, familjebehandlare i teamet, har projektet tydliggjort hur viktigt det är att lyssna på barnens perspektiv, något hon menar ofta saknas.

– När vi kommer med våra åtgärder märker barnen att det de säger faktiskt har fått effekt. Det kan handla om att vi lyssnar på att de inte gillar något eller har svårt med något, förklarar hon.

Permanentas och utökas

Projektet kommer inför 2025 att bli permanent och expandera till fler stadsdelar: Skärholmen, Farsta och Enskede-Årsta-Vantör. 

Samtidigt kritiserar Moderaterna prioriteringarna då stadsdelar som Skarpnäck och Södermalm har större frånvaroproblematik än exempelvis Skärholmen.

– Att en elev är på plats i klassrummet är nyckeln till att klara skolan, det är därför helt oacceptabelt att den S-ledda majoriteten lämnar stora grupper av elever utan nödvändiga insatser. Alla elever borde få samma insatser oavsett om de bor på Södermalm eller Skärholmen. Moderaterna satsar därför på en snabb utbyggnadstakt i hela staden och avsätter resurser för det, säger Andréa Hedin (M).

Skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S) och socialborgarrådet Alexander Ojanne (S) var på plats på Rinkebyskolan för att höra hur pilotprojektet har gått.

Skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S) och socialborgarrådet Alexander Ojanne (S) var på plats på Rinkebyskolan för att höra hur pilotprojektet har gått.

Mathilda Nilsson

Skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S) förklarar att områden valts utifrån behovet av familjebehandling, som är en viktig del av den här insatsen, och bristande samhällskontakter.

– Sen är det klart att det kan finnas familjer i hela stan som har behov av den här insatsen och det ska de få på sikt, men man måste börja någonstans, säger hon.

Rektorn: Föräldrar tackar nej

I Järva finns omkring 50 elever som räknas som hemmasittare, och att endast 17 elever i både Järva och Kungsholmen hittills har fått del av insatsen kan därför låta lite. Skolborgarrådet förklarar dock att inte alla elever med hög frånvaro behöver just det här stödet.

Martin Malmberg, rektor på Rinkebyskolan, tillägger att en del familjer tackar nej till hjälpen. Men han lyfter fram tre framgångsrika exempel från sin skola där elever med nästan 100 procents frånvaro nu har ökat sin närvaro till 75 procent tack vare insatsen.

Martin Malmberg, rektor på Rinkebyskolan, berättar om flera elever som hjälpts av projektet.

Martin Malmberg, rektor på Rinkebyskolan, berättar om flera elever som hjälpts av projektet.

Arkivbild

Han säger att man är på rätt väg, men ser att det finns ett behov av att systematisera arbetet ytterligare.

– Vi behöver bli snabbare från skolans sida att lyfta upp de här eleverna och effektivisera hur vi kartlägger dem, så att insatsen kan komma tidigare.