De allra flesta elsparkcykelolyckorna är singelolyckor, men i var femte olycka är andra trafikanter inblandade. Det ser försäkringsbolaget Folksam när de har tagit fram skadestatistik för olyckor med elsparkcyklar rapporterade under 2019.

− Vi ser att en stor del av olyckorna beror på att den som kör överskattar sin förmåga. Många olyckor sker exempelvis när föraren försöker köra upp på en trottoar och välter när de kör in i en trottoarkant. De små hjulen gör även att elsparkcyklarna lätt fastnar i spår på marken och slirar vid vått underlag och halka. Större hjul, hjälmanvändning och lägre hastigheter skulle förebygga en del av de skador som vi nu ser, säger Helena Stigson, trafiksäkerhetsforskare på Folksam, i ett pressmeddelande.

Orsakerna till olyckorna är många. En femtedel beror på orsaker i vägmiljön som gropar, grus eller halka. Trottoarkanter är en annan vanlig orsak till att olyckor med elsparkcyklar. I 13 procent av olyckorna bedöms det handla om handhavandefel, till exempel problem vid på-och avstigning eller balanssvårigheter.

Ungefär var tionde olycka som rapporterats in beror på fel orsakade av elsparkscykeln. Den vanligaste orsaken var att bromsarna inte fungerade.

− Då elsparkcyklarna kan komma upp i relativt höga hastigheter blir konsekvenserna självklart större om bromsarna inte fungerar som de ska. Om man hyr en elsparkcykel är det viktigt att kolla att bromsarna verkar fungera som de ska innan man åker. Här har även de företag som hyr ut elsparkcyklar ett ansvar att säkerställa att de underhålls regelbundet och att tekniken fungerar, säger Helena Stigson.