Trafiknämnden i Region Stockholm beslutade på tisdageftermiddagen att uppdra åt Connecting Stockholm AB att från och med maj 2025 driva tunnelbanan i Stockholm.

Fyra anbudsgivare lämnade anbud i upphandlingen. Anbudsutvärderingen har skett med hänsyn till bästa förhållande mellan kvalitet och pris, meddelar Trafikförvaltningen.

"Skapar drivkrafter"

– Avtalet är utformat för att skapa drivkrafter för fler, tryggare och nöjdare resenärer, en hållbar trafik och fortsatt hög punktlighet, samt ett ökat fokus på förvaltning av SL:s tillgångar, fordon och utrustning, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och VD för SL.

Enligt Connecting Stockholms webbsida hämtar man expertis från två multinationella kollektivtrafikföretag – "varav ett bedriver en av världens mest pålitliga tunnelbanor i Singapore."

I uppdraget ingår, förutom att köra tunnelbanan, trafikplanering, trafikledning, bemanning och städning av stationer, trafikinformation, drift och underhåll av SL:s tunnelbanetåg och fordonsdepåer.

Personalen följer med

Den största delen av MTR:s personal, med undantag för ledningen, erbjuds att följa med genom så kallad verksamhetsövergång.

Vilken skillnad blir det för resenärerna?

– Skillnaden för resenärerna blir inte särskilt stor. Vi ska fortsätta ha en tunnelbana i världsklass, säger Andreas Strömberg, presschef på SL.

Blir det billigare för skattebetalarna?

– Det kan jag inte säga på rak arm, det får jag återkomma om. Det är ett stabilt avtal, så mycket kan jag säga.

Matt Kinane, vd för Connecting Stockholm AB

Matt Kinane, vd för Connecting Stockholm AB

Pressbild

Matt Kinane, vd för Connecting Stockholm AB, skriver på bolagets websida:

"Vi har god förståelse och kunskap om de förändringar och utmaningar som kan uppstå i en komplex verksamhet som tunnelbanan. Vi ser även vikten av att samarbeta och bygga relationer med alla de aktörer som driver och utvecklar tunnelbanan – här vill vi vara navet. Vi är fast dedikerade att leverera resor som är säkra och tillgängliga – varje dag, dygnet runt."